week 19-2022: (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Van haver, tot gort

Ik heb begrepen dat het tegenwoordig ‘not done’ is, om nog koemelk te drinken. Het schijnt slecht voor het milieu, dieronvriendelijk en vooral, en dat lijkt het belangrijkste, niet hip. Want de allerlaatste hype is tegenwoordig havermelk. Nou ben ik niet hip, maar wel nieuwsgierig. Havermelk, wat is dat nou weer?

Een rondje internet leert het volgende: havermelk is één van meest populaire zuivelvrije melkalternatieven die momenteel op de markt verkrijgbaar is. Het is een notenvrij veganistisch melkalternatief. Het is, erg milieuvriendelijk. Het is niet alleen veganistisch, maar het maken vereist minder water en andere middelen dan het maken van vergelijkbare notenmelk.

Nou nou. Eigenlijk schandalig dus, dat ik het niet dagelijks drink. Dat ik me nog steeds te buiten ga, aan koemelk. Volle koemelk, zelfs nog wel. Ik heb namelijk altijd geleerd, dat je op het gebied van eten geen compromissen moet sluiten. Je eet het authentieke product zo veel als mogelijk. De sojamelk die ik ooit eens meegenomen heb, heb ik destijds ook griezelend gedronken. Het zal aan mij liggen.

Maar goed, havermelk dus. Enorm hip. Onder de zogenaamde ‘millennials’. Die de vraag naar dit product zo hooghouden, dat het op plaatsen al uitverkocht is. Het schijnt zelfs, dat er paniek is uitgebroken. Omdat de door hen veel bezochte horecazaken moeite hebben, om aan die soort melk te komen. ‘Ze geraken geheel van hun melk’, is een Vlaams spreekwoord. Dus op zoek naar alternatieven, voor het alternatief. Ik zag het fenomeen erwtenmelk al voorbijkomen. Ieder, zijn meug.

Wat ik wel denk, is dat we dergelijke ‘melk’ geen melk moeten noemen. Melk, komt van een koe. Een geit. Of een schaap. Notenmelk, is geen melk. Maar dat heb je ook met vegetarisch vlees. Vlees van een dier; of je er nou voor bent of tegen om het op te eten. Vleesvervangers, zijn prima. Maar verzin er in vredesnaam een andere naam voor.

En ik vraag me of hoe mensen in het dorp gaan reageren als ik op het terras  of bij de woensdagse kerkhofploeg naar “Latte met havermelk” zou vragen. En ik vrees dat ze na de uitleg gewoon zeggen: “Oh, ’n bakske koffie meeh melk”.  Die reactie is voorspelbaar..  van haver, tot gort..

Roger