week 03-2023: (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Fútbol

Vaticaanstad, stond niet op het deelnemerslijstje van het WK in Qatar. Ook al werd dat dit jaar gehouden, rond Kerstmis. De kerkelijke mini-staat is uitgesloten van deelname. Want ze is geen lid van de voetbalbond FIFA. Een voorwaarde, om aan de kwalificatie voor het WK deel te kunnen nemen. Toch, geniet voetbal véél  belangstelling binnen de kerk; en onder anderen Franciscus is een groot fan van “Fútbol”. WK-winnaar Argentinië is zijn moederland. En het oorspronkelijke vaderland van zijn familienaam Bergoglio, is Italië.

Onder het klassieke Latijnse motto: “Anima Sana, In Corpore Sano” – een gezonde geest, in een gezond lichaam (letterlijk terugkerend, in de naam van het bekende sportmerk: ASICS) wisten geestelijken, de voetbalsport overal in de wereld in te passen in hun katholieke opvoeding. Het is niet voor niks dat de voetbalvereniging in Meijel, R.K. MSV heet.

De geestelijken leggen dan de nadruk, op sportiviteit en samenwerking (al zijn ‘don Camillo-achtige’ toestanden, soms ook niet vreemd). De tenues moesten sober blijven. Ook mocht een overwinning niet té enthousiast worden gevierd. Maar dat weerhield leerlingen (én priesters en paters) er niet altijd van, om luid te brullen en te juichen wanneer er werd gescoord en gewonnen.

Wellicht heeft de populariteit van voetbal, Paus Johannes Paulus II geïnspireerd toen hij in 1994 het ‘Nationaal team van Vaticaanstad’ oprichtte. Hij stond bekend, als een enthousiast voetbalfan. En zelf, als een sportief en fanatiek keeper.

De samenstelling van het Vaticaans team, bleek echter wat moeilijker dan gedacht: het staatsburgerschap wordt alleen uitgegeven aan enkele geestelijken en leden van de Zwitserse garde. Een 150-tal, in totaal. Dat maakt het selecteren van een volwaardig elftal, met ook nog reservespelers, wat lastig.

Daarom mogen ook overige werknemers van Vaticaanstad, zoals museumwachten en hun familieleden voor het team uitkomen. Omdat deze spelers, vanwege hun werkzaamheden nooit lang gemist kunnen worden, heeft TEAM-Vaticaan sinds de oprichting pas 7, “vriendschappelijke wedstrijden” gespeeld – waarvan 5, tegen een andere ‘dwerg’staat:  Monaco.

Franciscus is al levenslang fan, van de Argentijnse ploeg “San Lorenzo”. Zelf zegt hij: “Ik was –wat ze bij ons noemen- een “Pata Dura” :  een ‘stijve hark’. Daarom speelde ik vaak, als keeper. Maar daar, leerde ik wel lessen uit voor de rest van mijn leven: Altijd, paraat staan. En, kunnen reageren op wat uit alle hoeken plotseling, op je af kan komen…

Roger