Nao de Hòmmis

Voor bijzondere gebeurtenissen in ons dorp, ruimen we graag wat extra ruimte is. Ditmaal is dit voor de ‘Tour de Limbourg’ van L1. Deze Limburgse zender verzorgt tijdens de Tour de France dagelijks een extra uitzending ‘op locatie’. Afgelopen woensdag streek het gezelschap neer op het Raadhuisplein in ‘Méél’. Alle reden om onze speciale correspondent kapelaan Roger te vragen voor een korte impressie.

Nao de Hòmmis van 29 juli

Nao de Touretappe van woensdag
Observaties vanuit de galmgaten van onze kerktoren.

Rond 8 uur strijken enkele ambtenaren van de Gemeente Peel en Maas neer op het Raadhuisplein. Het plein moet er voor vanmiddag natuurlijk pico bello bijliggen als de Tv-uitzending begint. De manschappen kunnen hun bezems en verdere materialen echter onaangeroerd laten. ‘De jongeman met strohoed van Oppe Koffie’ en ‘ons An’ hebben de afgelopen dagen het plein al stevig onderhanden genomen. Geen onkruid of vallende bladeren meer te bekennen! Zo doen ze dat in ‘Méél’.

Vanaf 13.00 uur gaat opgebouwd worden. Naast de crew die opbouwt, allerlei lieden die vanavond tijdens de uitzending achter de schermen actief zijn. De grote koelkisten met koude drankjes moeten regelmatig worden aangevuld. De ‘sterren’ die op het scherm te zien zullen zijn, laten zich op dit vroege, hete uur natuurlijk nog niet blikken. In tegenstelling tot nogal wat ‘Méélsen’ – jong en oud – die wel willen weten wat er nu weer allemaal in ons Peeldorp staat te gebeuren.

Vanaf 15.30 uur wordt het verkeer bij het plein omgeleid. De ‘aankleding’ van de uitzendplek vordert gestaag en uw correspondent ziet rond die tijd al een apart iemand rondrennen met een grote make-up koffer. En dat bij 32 graden in de schaduw. Schaduw die er op het plein overigens maar weinig te vinden is. Vanaf 16.30 uur kan op een groot scherm de Touretappe gevolgd worden.

Even lijkt het er op dat de renners bij aanvang van de uitzending nog niet binnen zijn. Het wordt maar net gehaald. Om 17.50 uur gaat de uitzending de lucht in. ‘Toevallige achtergrondkijkers’ hebben dan hun plaatsen al ingenomen op de bankjes. De kerkklokken blijven deze avond om 18.00 uur voor een keer uit de lucht. Onder de gasten van presentator Sander kleikers deze avond natuurlijk ook onze enige, echte Méélse wielrenster Sabrina Stultiens. Aan de gesprekstafel wordt water gedronken. De toeschouwers op de bankjes – waaronder een vooraanstaand werknemer van de brouwer van ‘het bier van hier’ – hebben het beter geregeld. Regelmatig steekt een ober van het Oranje Hotel met een vol dienblad ‘schuimkoppen’ de straat over, zodat deze ‘arme zielen’ hun dorst kunnen laven…

Kortom, er werd deze middag genoten: op het plein of voor de buis. Genieten deden zeker ook de kleine kinderen die speelden in het water van de fontein en door de cameraman regelmatig prominent in beeld werden gebracht. Peelgeluk van de bovenste plank!

Uw Tourcorrespondent voor één dag: kapelaan Roger

Nao de Hòmmis van zondag

Wim: Op het moment dat de renners in de Tour woensdag na een zware bergetappe, meer dood dan levend over de eindstreep kwamen, begon op het Raadhuisplein de rechtstreekse uitzending van Tour de Limbourg. Dat was snel schakelen want ik wilden geen van beiden missen.
Jo: Met onze eigen Sabrina aan de gesprekstafel en de Meijelse jeugd heerlijk spetterend in het water van de fontein.
Piet: Wat mij opviel was dat er zoveel oud prinsen op het plein aanwezig waren. Die vonden het natuurlijk een mooie gelegenheid om eindelijk weer eens even in de schijnwerper te staan.
Wim: Waar jij al niet op let. Wie heb je dan zoal gezien?
Piet: Eens kijken. Wim Basten, Tjeu Verstappen en zijn zoon Pé. Oh ja, en dan ook nog Walter Hoebergen en Jeroen Schriks. Jeroen dacht volgens mij dat het de Giro ‘d Italia ging, want die verscheen in een knalroze shirt.
Lei: Je vergeet er wel nog eentje Piet, al weet ik niet of hij de Awd Prinse vertegenwoordigde of die brouwerij uit Neer. Elke keer als hij in beeld was, kwam ook prominent het Lindeboomglas in beeld, dat hij naar zijn mond bracht. Daar was over nagedacht!
Jo: Dan zal die cameraman na afloop wel met de nodige kratjes op de achterbank naar huis zijn gereden.
Piet: Een beetje voorzichtig met zo’n opmerking Jo. Dat riekt aardig naar omkoping en daar doen ze volgens mij bij die brouwer in Neer niet aan. Ik hou het toch op toeval.
Lei: Jij hoopt vanavond natuurlijk ook een paar kratjes aan de achterdeur te vinden Piet. Dat is dan jouw Peelgeluk voor vandaag.
Wim: Mijn Peelgeluk is meer dat ik nu met een lekker ‘Stoutje ’ van Lindeboom in het café mag zitten op het moment dat hier net een paar prachtige jonge meiden langs komen. Man, man en zo iets beleef je allemaal op in mooie zondagmorgen in eigen dorp. Daarvoor hoef je helemaal niet naar de Costa of een ander zonnestrand af te reizen.
Jo: Hebben jullie trouwens gehoord dat Joke en Floris Hölscher op dit moment onderweg zijn naar een heel andere belevenis. Zij zijn uitgeloot om op kosten van de Jumbo vanmiddag aanwezig te zijn bij de aankomst van de Tour de France in Parijs. Krijgen daar een heuse VIP-behandeling. Dat mag je wel aan die Jumbo-jongens over laten.
Wim: Lijkt me wel leuk daar op de Champs Elysees. Parasolletje boven het hoofd tegen de zon en een flesje champagne onder handbereik tegen de dorst. Laat de boeren maar dorsen, zou ik denken als ik daar zat. Maar ja , ik ben al blij met een paar vrolijke jonge meiden binnen mijn gezichtsveld en een pilsje in de hand.
Piet: Tijd om het glas te heffen jongens. Op Sabrina, die oud-prinsen en Joke en Floris.
Wim: En op die meiden die net langs kwamen!