Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 14 oktober

Jan: Zo voor en na hoor je in de uithoeken van ons dorp gemor. Men voelt zich achtergesteld bij die ‘van de straot’ zoals ze dat vroeger zeiden. Zo kregen ze in het buitengebied pas laat elektriciteit en water en ze moesten zelf nog stevig bijdragen in de aanlegkosten.
Wiel: Maar is er dan nu opnieuw iets aan de hand, Jan.
Jan: Het zijn vaak maar kleinigheden, maar ook die kunnen tot onvrede leiden. Zo hoorde ik nu, dat men zich in de hoek Molenbaan, Vieruitersten steeds meer ergert aan het feit dat ze ‘de Hallo’ – eigenlijk toch het Mééls Krèntje van vroeger – niet meer ontvangen.
Co: Dat verhaal ken ik ook, van een broer van mij die daar woont. Die heeft al enkele keren gebeld naar die bezorgservice, maar dat leidt tot niks, in ieder geval niet tot het krijgen van dat ‘Krèntje’.
Jan: De man die ik sprak had ook de gemeente al gebeld omdat hij nu de officiële mededelingen van de gemeente mist. Eigenlijk best een argument dat hout snijdt. Maar de situatie blijft ongewijzigd: wel reclamefolders, maar geen ‘Echo’ in de bus.
Lei: Maar als die bezorgers in het buitengebied per huishouden betaald worden, dan valt daar met de bezorging ook geen stuiver te verdienen. In ‘de Straot’ kun je dat ‘Krèntje’ deur aan deur in de bus stoppen.
Jan: Maar dan zou het toch een aardig gebaar zijn van de gemeente als zij ervoor zorgden, dat het aantrekkelijker werd om in die buitengebieden te bezorgen. Dat hoeft echt geen berg geld te kosten en je laat aan die mensen wel merken dat zij er ook bij horen.
Co: Dat is nog helemaal geen gek idee Jan. Misschien iets waar het Dorpsoverleg zich eens druk om kan maken. Die hebben – als je het mij vraagt – ook alleen maar aandacht voor wat in de kern van het dorp gebeurt.

===============================================

Jo: De voorraad ‘slimme mensen’ is in ons dorp wel erg snel opgedroogd. Een paar jaar hebben ze er eentje weten te vinden en nu gaat de verkiezing ‘slimste mens van Méél’ al niet meer door.
Piet: Dat is wel aardig voor die Benny Vaes, die het verleden jaar is geworden. De laatste slimme mens van Méél. Ze moeten die Benny maar een ketting omhangen, dan is hij tot in lengte der jaren herkenbaar.
Jo: Het was toch al erg verdacht dat ze de slimste mens bij de Carnavalsvereniging moesten vinden…
Thei: Er komen trouwens alsmaar meer bekende mensen in ons dorp, heb ik horen zeggen.
Jo: Maar dat wil nog niet zeggen dat daar slimmeriken tussen zitten. Maar wie zijn die bekende mensen van jou dan?
Thei: Bij dat Alizonne – het vroegere husj van Betjes Has – komen vrouwen van naam, die snel willen afvallen.
Piet: Een wonderkúúrtje zeker. Heeft ons Toos ook al een paar keer gedaan. Veel geld kwijt en uiteindelijk meer gewicht op de weegschaal.
Thei: In ieder geval worden daar bij Alizonne, regelmatig figuren als Trijntje Oosterhuis en Angela Groothuizen gezien, wordt er verteld.
Jo: Dat zijn inderdaad geen prullen, mag je zeggen. Misschien kan het Dorpsoverleg Méél gaan promoten als ‘afvalgemeente’, al moet dat dan wel goed begrepen worden.
Thei: Dan moeten ze Benny die campagne maar laten opzetten!

===============================================

Wim: Zo, nu hebben we eindelijk weer een nieuwe bisschop in Roermond: Harry Smeets uit Venray. Benieuwd welke koers hij gaat varen.
Niek: Als hij waar kan maken wat de kranten schrijven, zouden we daar wel eens een ‘hele goeie’ aan kunnen hebben. Ik las dingen als ‘ Tussen de mensen, midden in de kerk en de wereld’. Misschien gaat hij samen met die de Korte van Den Bosch wel een prima zuidelijk blok vormen. Daar zou die aartsbisschop Eijck wel eens aardig last van kunnen krijgen. Die benoeming van Smeets is misschien wel een hele slimme zet van paus Franciscus.
Lins: En die spreuk van de nieuwe bisschop bevalt me ook wel, als ie ‘m tenminste waar maakt: “In Gods naam, mensen lief hebben.”
Wim: Nu jij het over spreuken hebt. Enkele jaren geleden kwam de zondagse Mis op de televisie regelmatig uit Venray. Als we het wisten keken Nel en ik daar heel trouw naar. Ik moet zeggen die Smeets kon preken als de beste, kon mij en Nel echt raken. En ik heb toen eens een keer een heel mooie Carnavalsmis uit Venray op het scherm gezien, met alles erop en eraan.
Giel: Jij gaat me hier toch niet vertellen dat die beter was als de Mèèlse Vastelaovesmis. Die staat volgens mij op eenzame hoogte.
Wim: Precies Giel. Als die nieuwe bisschop slim is dan huurt hij zo snel mogelijk kapelaan Roger in, om alle Limburgse priesters te leren hoe een goeie Vastelaovesmis eruit moet zijn. Zijn al die priesters er in ieder geval van verzekerd dat eenmaal per jaar de kerk vol zit.