Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 13 januari

Jo: Nou is zondag eindelijk gebeurd, wat kenners al veel eerder verwacht hadden. Luc van de Beuken – zoon van Jan en Jeanne van de Beuken – is prins van de Kieveloeët geworden. “Zoon van unne slèchter, maar hij is d’n bééste”, hoorde ik al iemand gekscherend zeggen.
Ger: Op de foto’s van de site van de Kieveloeët zag ik dat het weer een drukte van belang was.
Wiel: En niet alleen van Méélse. Ik geloof dat Han – de vriend van Luc – zowat half carnaval minnend Swalmen naar Méél had gedirigeerd.
Henk: Dirigeren kan die Han in ieder geval. Dat heeft hij wel laten zien toen hij begin november Méélse Maestro werd. Leuk dat de onthulling act bij de prinsuitroeping gestoeld was op dat gebeuren rond de Méélse Maestro.
Jo: En nou wordt Luc prins en mag hij de Méélse Vastelaovend gaan dirigeren. De prinsenscepter is dit jaar ongetwijfeld in goede handen bij dien Luc.
Niek: En als je het mij vraagt heeft Luc een prima spreuk gekozen. ‘Vastelaovend saame, dòr drèèjt ’t um’. Want Vastelaovend is pas écht een feest voor de hele gemeenschap als je dat saame viert! En afgemeten aan het enthousiasme waarmee Luc zondag ontvangen werd, gaat dat ook dit jaar zeker weer lukken.
Wiel: Helaas is het Koen Verstappen vrijdagavond op de Limburgse buuttekampioenschappen niet gelukt.
Jo: Het is maar hoe je het bekijkt. Mee mogen doen aan de finale is toch ook al een mooi succes. Koen een beetje kennende vindt hij dit ook. Hoe zei die grote baas van de Olympische Spelen het ooit ook alweer? Meedoen is belangrijker als winnen.
Henk: Laat ons dan nog maar een borrel vatten op het meedoen van Koen!

===============================================

Bert: Heeft het nog amper een nacht een paar graden gevroren en dan zorgen wat krantenberichten al bijna voor de schaatskoorts. Onze Wilbert was deze week al druk met het controleren van de schaatsen van z’n gezin.
Wim: Wat een paar berichten in de kranten niet teweeg brengen. Er zijn blijkbaar vooruitzichten dat we eind van de volgende week in een kouzone terecht komen, die wel eens een week of drie kan aanhouden, met ook vorst overdag.
Cor: Dan worden de ijsmeesters bij die vennen in Nederweert natuurlijk al poepzenuwachtig, om maar te zwijgen van die rayonhoofden in Friesland, die al gaan dromen van een nieuwe Elfstedentocht.
Bert: Het zou natuurlijk ook wel fantastisch zijn als die voorspellingen nog eens zouden uitkomen en de Noordervaart dicht komt te liggen. Weer eens foto’s in de kranten met vele honderden schaatsers op dat kanaal. Het ware Peelgeluk!

===============================================

Jan: Zo, Mariet Gommans is ook ‘uitgekookt’. Ze heeft de ‘sjolk’ afgedaan‘ en de ‘pollepel’ in de keuken van ‘de Heere’, voor goed opgeborgen.
Lins: Dat lijkt me na een aantal tropenjaren – eerst in de ‘Nostalgie’ en nu bij ‘de Heere’ – ook dubbel en dwars verdient.
Dirk: Als het nodig is zal Rudy, ongetwijfeld nog wel een beroep op ‘moeders’ kunnen doen. Maar hopelijk krijgt Mariet nu ook tijd voor andere dingen als ‘de zaak’.
Jan: Misschien wordt ze wel benaderd door ‘de blauw’ schutterij. Die bestaan dit jaar immers honderd jaar, dus die kunnen die vaardige handjes van Mariet best gebruiken.
Dirk: Misschien wel achter de tapkast in de feesttent, als ze op 31 mei in de ‘Sjietkuul’ hun 100-jarig bestaan gaan vieren.
Tjeu: Daar gaat dan volgens kenners echt de topper onder de Limburgse feestbands optreden: ‘Wir sind Spitze’. Ik zag op hun site dat ze ook regelmatig in Oostenrijk gevraagd worden. Mien en ik hebben 31 december al op de kalender staan!

Thei:
 Jongens, hebben jullie deze week dat verhaal in de ‘Hallo’ gelezen over Piet Schers?
Jo: Al zou je willen, dan nog zou je er moeilijk aan voorbij kunnen gaan. Een paginagroot artikel met daarbij ook nog eens een grote foto. Piet prominent voor het altaar in onze Méélse kerk.
Jan: Het mooie vind ik, dat Piet in het artikel precies beschreven wordt zoals we hem kennen. Hardwerkend, geen poeha en de nadruk leggen op positieve zaken.
Thei: Van mensen als Piet heeft een dorpsgemeenschap, maar ook de parochie er altijd veel te weinig.

Aan de tapkast

Klant: Nou is me deze week toch wat gebeurd Wim! Ik deed bij de gemeente mijn beklag, waarom ze de kerstbomen niet meer aan huis komen ophalen. Weet je wat die jongedame aan de balie tegen me zei?
Wim: Het zal je in ieder geval niet bevallen zijn, anders zou je er nu niet over beginnen.
Klant: Nog erger. Het beviel me niet, ik stond met de mond vol tanden en thuis lachte ons An zich ook nog een breuk! Die meid zei doodleuk: Je hebt die boom toch ook gehaald, dan kun je hem toch ook zeker wel weer wegbrengen.
Wim: Nog altijd beter als wat Piet gebeurd is. Die knoopte z’n kerstboom met een touw aan de trekhaak om hem zo weg te slepen. Komt in dat bedrijf net de politie langs. Weet je wat Piet die grap gekost heeft? Maar liefst 140 pietermannen!
Klant: Voor dat geld had hij hier aan de tapkast aardig wat borrels kunnen drinken. Liever koppijn van de borrels als van een proces verbaal.!