Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 1 september

Jo: Afgelopen zaterdag is het winnende OLS-zestal van ‘de Gruun’, in kleine kring opnieuw in de bloemetjes gezet. En dat allemaal onder leiding van onze ‘burgemister Wilma’.
Lei: Echt klein kun je dat ook niet noemen: iedereen die wat met ‘de Gruun van Méél’ te doen heeft was present: schutters en hun familie. En op de foto’s zag ik het complete college onder aanvoering van Wilma en de Méélse raadsleden. Noem jij dat maar klein.
Giel: In vergelijking met dat bomvolle Raadhuisplein op 13 juli is dat inderdaad klein. Heel Meijel was toen in de overwinningsroes. Maar mooi dat daar nu nog eens op teruggekeken kon worden tijdens de officiële huldiging door het gemeentebestuur. Moest ook wel want de burgemeester moest op de 13de helaas verstek laten gaan.
Ben: Ik hoorde al iemand zeggen dat de burgemeester die op 7 juli al vakantie had, daar nu net van terug was. Dat zijn zeven weken, die heb ik nooit gehad.
Lei: Dat is nou weer typisch mensenpraat in een dorp als het onze: wie wil dat weten? Wat ik wel weet is dat we een verdomde goeie burgemeester hebben!
Jo: Je haalt me de woorden uit de mond, Lei.
Ben: Goed, goed jongens. Cindy, Huub, Nienke, Tanicha, Lilian en Mark hebben aan de huldiging ook nog een heel mooi kunstwerkje en oorkonde overgehouden en voor de club was er natuurlijk een vat bier.
Giel: En nu met zijn allen het vizier gaan richten op juli volgend jaar. Er liggen bergen werk te wachten!

===============================================

Thijs: Moet vanwege technische problemen de primeur van die 14 meter hoge schommel – de Hang-Over – op onze kermis verstek laten gaan. Jammer!
Niek: Dat was afgelopen week in Nederweert ook al het geval, las ik in de krant. Dus zo’n verrassing was het eigenlijk ook weer niet, al had kermismeester Ebisch gehoopt dat de problemen tijdig waren opgelost.
Piet: Als er mankementen aan zijn, kan zo’n ding ook maar beter wegblijven. Verbeeld je dat er in de drukte met al die kinderen iets misgaat, je moet er toch niet aan denken! En die Ebisch heeft op het laatste moment nog een mooi alternatief gevonden: de Booster. Deze is maar liefst 40 meter en je wordt op die hoogte door de lucht en over de kop gezwaaid.
Thijs: Er valt in ieder geval voor iedereen – kinderen, jongeren en volwassen weer genoeg te beleven. Is het niet op het kermisterrein, dan wel op de terrassen en in de tenten.

===============================================

Jan: Kapelaan Roger krijgt er weer een tijdelijk baantje bij. Hij waakt binnenkort niet alleen over onze kerkschatten maar ook over het bevrijdingsvuur dat op 19 september naar Meijel wordt gebracht en op 22 september wordt meegevoerd in de evacuatietocht naar Heusden.
Coen: Ik heb daar ook al het een en ander over gehoord. Er is een mooi programma rond dat bevrijdingsvuur gebouwd.
Jan: Wat je zegt Coen. Het vuur wordt op vliegveld Eindhoven ingevlogen vanuit Frankrijk, waarna de fakkel naar Asten wordt gebracht en aangeboden aan burgemeester Hubert Vos, nog altijd ‘unne halve Méélse’. . Lopers van de zes Peelgemeenten brengen het vuur dan naar elk van die gemeentes. Voor Peel en Maas zijn dat Maurice en Lieke Simons die de toorts naar Meijel brengen en deze overhandigen aan kapelaan Roger die deze dan tot zondag in onze kerk bewaart.
Lei: Maar dat valt dan precies samen met het Oogstdankfeest in ons dorp. Zou mooi zijn als daar in de Oogstdankviering op zaterdagavond even op wordt ingespeeld.
Tom: Dat kun je onze kapelaan wel toevertrouwen. Die weet zelfs de vreemdste touwtjes aan elkaar te knopen. En denken voor zowel de bevrijding als voor de oogst is dan maar een peulenschil.

===============================================

Niek: Las ik deze week weer iets nieuws. Bij MSV kunnen 55-plussers meedoen aan wandelvoetbal. Zowel mannen als vrouwen zijn welkom.
Jan: Zo’n tempo zouden wij ook wel aankunnen. Lijkt me echter weinig met echt voetballen te maken hebben.
Niek: Vooral als je weet dat rennen verboden is en je mag zelfs iemand geen schouderduw geven.
Toon: Na de wedstrijd lijkt het echter op het echte voetbal. De tap gaat open en er gaat natuurlijk nagepraat worden over die gemiste prachtkans en die geluksgoal van de tegenstander.
Jan: Dan kan het toch nog leuk worden. Zullen we ons ook opgeven jongens?