Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 29 december

Wim: De Kathedraal van de Peel bood ook dit jaar weer de nodige extra’s met Kerstmis. En juist bij zo’n feest valt de nieuwe ‘buitenverlichting’ dan extra op. Voor ons Annie en mij is wit toch wel de feestkleur bij uitstek.
Lins: Bovendien past dat wit heel mooi bij de winter. Een mooi alternatief voor de sneeuw waarop je met Kerstmis hoopt, maar die je bijna nooit meer krijgt. Mooi ook hoe die galmgaten zijn uitgelicht. Die Niels en zijn maat leveren vakwerk, als je het mij vraagt!
Ger: Dat mag je met die dagen ook van onze kapelaan zeggen. Hij werkt dan in de ‘hoogste versnelling’. Grashoek, Beringe, het Zorgcentrum Sint Jozef en de Méélse parochiekerk: ze worden allemaal vakkundig en op maat bediend.
Ed: Mooi die aandacht voor de allerkleinsten. Op Kerstavond begint het al met de Peuterviering en op 1e Kerstdag het mooie Kersttreffen van ‘Alzelééve’ met de kinderen.
Wim: Het was daar ’s middags een in- en uitlopen van ouders en grootouders met het kleine grut. Voor de volwassenen is het dan in de kerk trouwens ook een mooi ontmoetingsmoment.
Ger: Verrassend was ook het spelen van kerstliedjes op kerstavond door een groep muzikanten van de 100 jarige schutterij Sint Nicolaas. En dat helemaal boven in de verlichte toren. Ze lieten de kerstklanken letterlijk over ons dorp neerdalen. Het toonde nog maar eens de betrokkenheid van ‘de Blauw’ bij het parochiegebeuren.
Lins: En met de betrokkenheid van een heleboel Méélse mensen zit het ook wel goed. De kerk was tijdens de diverse Diensten goed bezet

===============================================

Jan: Die Kersttoespraak van Willem Alexander zou dit jaar, volgens mijn schoondochter, nog wel eens een aardig staartje kunnen krijgen.
Lei: Die Marion van jullie Marco is zeker geen domme meid, maar waar haalt ze deze wijsheid nu weer vandaan?
Jan: Zal ik jullie vertellen. In zijn toespraak zei de koning, dat het streven naar geluk geen obsessie mag worden. Ook tegenslagen horen bij het leven.
Niek: En mag hij dat soms niet zeggen? Volgens mij een waarheid als een koe, die jong en oud zich mag inprenten.
Jan: Natuurlijk, maar Marion herinnerde zich dat die mèn van de parochieweblog dat al enkele weken geleden, in bijna exact dezelfde woorden ‘hoch van de torre han geblaoze’!
Jo: En Marion denkt nou dat de koning dat idee van de parochieweblog gejat heeft?
Jan: Gejat, gejat? Dat zijn wel erg grote woorden! Maar het is op zijn zachtst gezegd toch wel curieus, of niet soms.
Lei: Maar misschien heeft de koning wel toestemming gevraagd aan die mèn. En wie weet heeft ie het ook nog wel financieel afgetikt en maakt ie jaarlijks een leuk bedrag over om die weblog in de lucht te houden.
Jan: Nou je het zegt Lei. Dat zou wel eens héél goed kunnen. Die weblog, als informatiebron voor de koning mag natuurlijk niet opdrogen, want volgend jaar moet ie natuurlijk weer een goed idee hebben voor zijn toespraak.
Niek: We moeten maar eens goed uitkijken of er volgend jaar geen chique auto van het Koninklijk Huis ons dorp aandoet. Willem Alexander die zijn post in Méél komt ophalen en daarna – als afsluiting van het oude jaar – met die mèn een dubbele fles Peelneutjes ‘burgeméster makt’.

===============================================

Jo: Als dat het geval is, zouden een paar van die mèn wel eens geweldig naast hun schoenen kunnen gaan lopen…
Ger: De Kieveloeët zet ook dit jaar weer haar nieuwe wapen in om mensen te verleiden stukskes te leveren voor de Vastelaoveskrant: Monalies
Piet: Nu snap ik het. Ik zei nog tegen die van mij: Die Monalies heeft niks weg van de Monalisa met die verstilde blik. Die lijkt meer op een lekker Monatoetje. Ik denk dat de mensen wel toehappen en hun stukskes naar Annelies gaan sturen!
Wiel: Monalies inschakelen kan ik nog begrijpen. Maar bij het veldrijden in Heusden-Zolder hadden de Belgen ter ere van Maria zelfs een Lourdesgrot gebouwd bij het parcours. Maar het mocht niet baten. Onze Mathieu van der Poel versloeg voor de zoveelste keer het kleine legertje Vlaamse crossers.
Jo: Ik denk dat ik deze morgen veel groter nieuws kan verklappen als dat van jullie over Monalies en die Lourdesgrot op ’t Belsj. Weten jullie nog dat Peter Daniëls op ’t einde van de bijeenkomst waarop ’t Nééj Mééls Woordeboe:k werd gepresenteerd, beloofde dat ze die dialectvirtuoos Wim Daniëls opnieuw naar Méél zouden gaan halen? En de Stichting Pròt Mèr Mééls houdt woord. Zondagmiddag 12 april gaat ’t gebeuren!
Piet: Dan denk ik dat die entreekaartjes als worstenbroodjes over de toonbank vliegen. Elke rechtgeaarde Méélse, die op 3 november aanwezig was, zal nu opnieuw van de partij willen zijn.
Jo: En dat is dus zondagmiddag 12 april. Hebben de mensen die ’s morgens naar de Hòmmis gaan, ditmaal ook de kans om ’s middags die Wim Daniëls aan het werk te zien! Dat zal niemand berouwen, die ene kaartje kan bemachtigen.