‘Nao de Hòmmis’

Zóndich, 17 juli

Henk: Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens. Maar die van de kerktoren was vorige week toch aardig van de leg . “Loopt hij niet, loopt hij wel”. Zeggen ze op de weblog dat alles in orde is, staat de klok weer stil.
Piet: Het is tegenwoordig allemaal elektronica. Vroeger kon je met een schroevendraaier en nijptang nog aardig wat repareren, maar die tijd is voorbij.
Jan: Ik meen dat ze de zaak toch weer een beetje op orde hebben. Alleen ik zie onze mooie verlichting van de kerk niet meer branden.
Henk: Trouwens nog een mooi verhaal. Twee weken geleden zat ik achter in de kerk, hield de kapelaan mij een preek, ik verstond er niets van. Ik was schijnbaar niet de enige, want achter mij in de bank zat een ouder echtpaar. Al verschillende keren had de vrouw de man gevraagd, “versta jij wat de kapelaan aan het preken is”. Het duurde even voordat de man in beweging kwam en tegen zijn vrouw zei. “Wat zeg je nu de hele tijd, ik versta er niets van”.
Giel: Die is goed. Wat wil je met zo’n tijdelijke geluidsinstallatie. Vooraan in de kerk was anders plaats genoeg. Niemand die de moeite nam om na voren te komen. Zijn ze zeker nog gewend van vroeger, toen iedereen nog een vaste plaats had in de kerk en er ook nog jaarlijks voor moest betalen.

Jo: Een drukke week gehad. Afgelopen maandag naar de kermis in Panningen naar mijn zus, altijd weer gezellig. Een week daarvoor Neerkant kermis naar mijn broer. En gisteren had ik twee verjaardagen.
Wiel: Het moet niet gekker worden met jou. Ik las in de krant dat de Turken en Marokkanen, die hier wonen er ook wat van kunnen. De Ramadan is afgelopen en hup gelijk wordt er een groot feest georganiseerd.
Giel: Wat is er mis mee, die hadden tenminste wat te vieren. Het einde van een lange vastentijd waarbij je toch heel wat meer van je zelf moet opofferen dan wij katholieken. Als het dan op Aswoensdag en Goede Vrijdag eens moet, komt er ‘s avonds vis op tafel en stoppen ze overdag koekjes tussen het brood. Als je dat vasten noemt.
Wiel: Ik heb daar geen moeite mee, ieder zijn eigen geloof. Maar ik heb wel ergens gelezen dan wij bijvoorbeeld tweede Pinksterdag moeten inleveren voor hun Suikerfeest.
Jo: Ik zou er niets op tegen hebben. Het zou toch prachtig zijn als we meer rekening zouden houden met andere culturen. En zeg nu zelf, wat is de betekenis nog van tweede Pinksterdag. Alleen nog maar als een lang weekend.
Wiel: Nog mooier, zo dadelijk worden de weekbladen ook nog tweetalig
“1Peel en Maas: wordt “2 Peel en Maas voor medelanders” en “Hallo Peel en Maas” wordt zo dadelijk “Halal Peel en Maas”.

Lins: Ik heb de eerste bus al gezien van de nieuwe vervoerder voor Limburg volgend jaar. Ik moet zeggen dat het er allemaal flitsend uitziet.
Niek: Voor mij is het allemaal abacadabra. Eerst dat gekonkel met de dochter van NS, “Abellio” en dan wordt de verliezer Arriva het vervoer gegund. De miljarden vliegen je om de oren. Om de vijftien jaar herhaalt deze stoelendans zich. Of er aan verdiend wordt weet ik niet. Wel dat er weer een hoop bussen en treinen moeten worden gekocht. Ik ben bang dat de reiziger het gelag moet betalen.
Chris: Nu heb je al de discussie of de bus door het dorp moet, of langs het dorp moet rijden. Levert schijnbaar toch meer reizigers op omdat de bus een kortere reistijd heeft. De ouderen zullen wel weer de dupe worden.
Jo: Dat was vroeger wel anders. Toen had je nog de Zuid-Ooster, van die gele bussen met Meijelse chauffeurs. De bussen zaten toen tenminste nog vol.
Lins: Dan maar weer de oude tram laten lopen. Goed voor het Peelgeluk. Die Rudy en Willie moeten dat toch voor elkaar kunnen krijgen. Kan de Truustour ook van Venlo of Roermond gestart worden. Anders gaan ze maar even in Venlo informeren, daar willen ze een kabelbaan over de Maas bouwen. Ze rekenen wel op 600.000 bezoekers per jaar. Moeten wij toch ook kunnen halen.
Jo: De tekeningen liggen al klaar. Rudy is toch ook voor de verbouwing van de Zwaan bij Medelo wezen kijken. Daar vind je vast nog wel een hoop informatie over de tram en de stations die er bij horen. De straat “Trambaan” ligt er al.