‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 23 april

Henk:  De Goede Doelen actie heeft dit jaar weer meer opgebracht. Voor Meijel was het bedrag 19.500 euro en voor heel Peel en Maas 138.00 euro. Een hele goeie zaak trouwens om er een gezamenlijk actie van te maken waaraan nu alle kernen in de gemeente meedoen.
Bert: Het is wel een stuk onpersoonlijker geworden. Je kruist je doelen aan, stopt het in de enveloppe en klaar is Kees. Ik bedoel Bert… Mijn gevoel zegt me dat apart rond gaan voor de afzonderlijke doelen, meer zou opleveren.
Wim: Zou kunnen, maar het was voor veel acties een crime aan het worden om voldoende collectanten te krijgen. En dat is nu met die ene actie natuurlijk mooi opgelost.
Henk: En ik denk dat het ook meer ruimte biedt voor de diverse verenigingsacties in eigen dorp en dat zijn er inmiddels ook aardig wat.
Piet: Het leuke van die verenigingsacties is dat ze je allemaal wat aanbieden: appelen, bloemen, oliebollen, eieren, noem maar op. En al die verenigingen kunnen die extra centjes natuurlijk goed gebruiken.
Bert: Zouden wij met onze kaartclub geen actie kunnen opstarten. We laten onze koppen op speelkaarten drukken. Vergezeld van een lekkere roddel van die mèn van ‘Nao de Hòmmis”.
Henk: Die verhalen van die ‘mèn’ kan iedereen op de weblog lezen en op die koppen van ons zal niemand zitten te wachten. Dan nog liever plaatjes van die vrouwen van ons.
Piet: Maar dan wel foto’s van toen ze vijftig jaar jonger waren!

===================================================
Niek: Het moet gezegd: die vernieuwde kern van Panningen ziet er toch wel mooi uit. Is toch wel hét winkelcentrum van onze gemeente. Al moet je voor een stukje ‘belaeving’ veel meer in dorpen als Kessel en Méél zijn.
Wiel: Wat moet ik in Kessel gaan zoeken?
Lins: Nou, ga maar eens kijken naar dat schitterend opgeknapte kasteel, wandel of fiets langs de Maas en rust daarna maar uit op een van de terrasjes bij onze buren. Maar wat staat er in eigen dorp qua ‘belaeving’ nog op het programma Niek?
Lins: Het Dorpsoverleg heeft nog grootse plannen, jongens. Een ontdekkingsroute naar de Peel, waarin ook de kazematten op de Vossenberg worden opgenomen. Hier worden luisterpalen geplaatst die je de geschiedenis van deze kazematten vertellen. En als er vergunning voor komt verrijst aan de rand van de Peel een uitkijktoren van maar liefst 75 meter hoog. Bij helder weer kun je met een beetje geluk zo op het kasteel van Kessel kijken.
Wiel: Dan lijkt me een kabelbaan tussen de kerktoren en die uitkijktoren ook wel wat. Moet je eens kijken wat dat de kerk zou opbrengen als je een tientje per rit zou vragen. Dan hoeft er nooit meer een actie opgetuigd te worden voor het behoud van onze kerk.

====================================================
Jo: Het zou toch wel een groot schandaal zijn als er na meer als 50 jaar geen motorcross meer gehouden mag worden in de Simonshoekse bossen.
Wiel: Wij gingen daar vroeger al met ons pap en mam naar het spektakel kijken. Naar mannen als de gebroeders Diricks, Bakens en die Helmondse ‘duvel’ Jan Klink.
Jan: En niet te vergeten onze eigen Méélse crosser Wielke Doensen. Klein van stuk, maar groot om zijn daden!
Giel: Maar weten jullie wat ik het gekke vindt aan dat hele verhaal? Het verzoek tot intrekking van de vergunning komt van bewoners van de Stille Wille. Van mensen die daar al tig jaren illegaal permanent wonen. Bovendien ligt die crossbaan er al veel langer, voordat er bungalows in dat stuk van het bos gebouwd werden. Als je het mij vraagt is dit toch wel de wereld op zijn kop!
Wiel: En jij slaat de spijker op z’n kop, Giel. Deze week komt in ‘Hallo’ een bewoonster van het park aan het woord die het op dit punt helemaal met jou en mij eens is. Volgens haar is er een protestgroep op ‘de Stille Wille ‘ die te pas en te onpas overal tegenaan schopt. En nu is blijkbaar de motorclub aan de beurt.
Jan: En zo dreigt dan een evenement waar een paar keer per jaar veel mensen plezier aan beleven, om zeep te worden geholpen.

===================================================
Cor: Wat een goed artikel deze week in ‘1 Peel en Maas”van de hand van die schrijver Ton van Reen over de neergang van de keuterboeren in Brabant en Limburg en de opkomst van die gigantische stallen in onze streek. Als grote schuldige wijst hij oud eurocommissaris Sicco Mansholt aan.
Bert: En ik denk dat die van Reen daar gelijk in heeft. Alles moest groter van Mansholt en de kleine boer met zijn gemengd bedrijfje legde het loodje. Ook in ons dorp voorbeelden te over.
Jan: De agrarische mammoetbedrijven joegen de kleine boer naar de bouw of verder van huis naar Daf, Philips en Vlisco. Voor die hele omwenteling was eigenlijk maar één generatie nodig. Eigenlijk ongelooflijk hoe beleid kan doorslaan van het ene uiterste naar het andere.
Cor: En je krijgt wel een heel vieze smaak in de mond als je leest dat die Mansholt enkele jaren later als lid van de Club van Rome het omgekeerde ging prediken. Dan ben je volgens mij in korte tijd toch ook aardig de weg aardig kwijt geraakt.