’Nao de Hòmmis special’

Als gewoonlijk zitten de kammerèùj Wiel; Thei; Niek en Jan (deze laatste was vorige week vanwege griep afwezig) ook deze zondag in het café bij elkaar om de week ‘door te praten’; een potje te kaarten en – natuurlijk – een borrel met elkaar te drinken. Aan alles is te zien, dat Wiel helemaal uit zijn normale doen is. Zijn kop is nog dikker als normaal en gloeit als een vuurbal. Hier volgt een ongelooflijk verhaal dat deze gewone zondagmorgen tot een gedenkwaardige dag zal maken.

De redactie van deze rubriek.

’Nao de Hòmmis special’ van zondag 18 maart

Thei: Wat is er in Godsnaam met jou aan de hand Wiel. Je kon wel in brand staan! Zal ik Wim vragen 112 te bellen?
Wiel: Hou op man. Wim breng ons hier maar snel een borrel en mij een groot glas water erbij. Mijn tong lijkt wel een lap leer.
Jan: Haal maar eens een paar keer diep adem, daar wordt je rustig van en probeer ons dan te vertellen wat er met je aan de hand is. Misschien kunnen we je wel helpen.
Wiel: Met mij is niks aan de hand, maar ons dórp komt finaal op de kop te staan.
Niek: Drink eerst dat glas water eens leeg en steek dan van wal.
Wiel: Gelukkig, mijn tong beweegt weer. Weten jullie nog dat we hier vorige week wat hebben zitten ‘gekken’ over de Paus  die de Méélse kerk bezocht en daarna tot  diep in de nacht op de pastorie met keplaon Roger zou hebben zitten praten.
Thei: O ja en de Paus zou Roger toen gevraagd hebben deze zomer een weekje bij hem in het Vaticaan vakantie te komen vieren, waarop Roger op zij beurt Franciscus uitnodigde om dan volgend jaar bij ons de Vastelaovesmis bij te wonen.
Wiel: Precies, zó was het en nu is Jan ook in een keer op de hoogte hoe het verhaal ontstaan is.
Jan: Wiel, maar je wilt me toch niet vertellen, dat jij van die flauwe kul nu zo van slag bent. We vertellen hier aan onze stamtafel wel vaker sterke verhalen.
Wiel: Nee jong, maar die flauwe kul van vorige week, heeft een ongelooflijk vervolg gekregen (met bibberende handen, diept Wiel intussen een vel papier uit zijn binnenzak en legt dit voor zich op tafel).
Afgelopen woensdag staat die Mat Janssen van de redactie van de parochie-weblog bij mij op de stoep. Een kop zo dik en rood als die van mij op dit moment en hij geeft mij dat stuk papier dat nu voor me ligt. Een print van een mail die hij de avond tevoren binnenkreeg. Mijn dochter heeft  hem vertaald, dus ik kan jullie de precieze inhoud vertellen. Mag ik?
Thei; Jan en Niek in koor: Vooruit, je maakt ons gek!
Wiel: En nu verder stil jullie. Daar gaan we.

Città del Vaticano,
13.III. 2018 A.D.

Vaticaanstad,
13 maart 2018

Dear M.A.A. (Matteo) Janssen,
Geachte Heer Mat Janssen

The words in ‘Nao de Hommis’( After the Holy Mess) of last Sunday, were ‘THE DROP in the bucket’
De woorden in ‘Nao de Hòmmis’van afgelopen zondag waren DE DRUPPEL die de Emmer deden overlopen.

As you know, my Twitter Messages appear daily on the beautiful weblog of your and me beloved Parish Sancte Nicolao, in Medelo .
On the other hand, I read of course the other messages on your weblog appearing next to mine, too.
Zoals je weet, verschijnen mijn eigen Twitter-berichten dagelijks op de mooie weblog van de jouw en mij geliefde ParochieSt. Nicolaas, in Meijel,
Anderzijds lees ik natuurlijk ook de andere berichten op jullie weblog die naast die van mij verschijnen.

So in response to the words in ‘Nao de Hommis’ from 11 March:
***  I WILL BE THERE, FOR ‘VASTELAOVEND 2019 ***
AND WE WILL DRINK A ‘DRUP-KE’ TOGETHER.

Dus in antwoord op de woorden in ‘Nao de Hommis’ van zondag 11 maart:
IK ZAL ER VASTELAOVEND 2019 ZIJN  ***
EN WE ZULLEN SAMEN EEN ‘DRUP-KE’ DRINKEN.

I am practising already, as you can see on the picture, made by the Vatican Press-office.
Ik ben zelfs al aan het oefenen, zoals je op de foto –  gemaakt door het Vaticaans Persburo – kunt zien.

Kind regards,also to my friend chaplain Roger
In the fifth year of my Pontificate,

Welgemeende groeten,ook aan mijn vriend kapelaan Roger
In het vijfde jaar van mijn Pontificaat

Franciscus

(Thei; Niek en Jan zijn wit weggetrokken tot ver achter hun grote oren. Wiel moet ze terugbrengen op deze wereld.)

Wiel: Jongens laat er ons nog maar eentje op drinken. Het is niet aan ons om ons hier verder druk over te maken. Dat is aan anderen in ons dorp:het dorpsoverleg en kopstukken uit ons Mééls verenigingsleven. Niet om dan volgend jaar in de Vastelaovesmis met de buik voorop te staan, maar om dit hoogst denkbare bezoek op een puike manier vorm te geven. De beste plaatsen in die Mis moeten zoals elk jaar natuurlijk gereserveerd blijven voor Kieveloeët, Vèngneuze, Kèjsjeute Heimatkapel, keplaon en nu dan natuurlijk Franciscus.
Jan: Als het mag nog één advies aan de Kieveloeët. Laat de prins aan het einde van die Mis d’n Druppel – die prachtige  onderscheiding van de Kieveloeët – uitreiken aan de Paus. Dat zal Franciscus geweldig ‘sjon’ vinden en Méél kan er ‘gruts’ op zijn.