Nao de Vastelaovesmis

Op deze Carnavalszondag géén ‘Nao de Hòmmis’ maar ‘Nao de Vastelaovesmis’: flarden van gesprekken die we opvingen voor, tijdens en na de Sleuteloverdracht op deze zaterdagavond. En net als bij ‘Nao de Hommis’ geldt ook nu: We hebben het zelf gehoord en gezien of van ‘horen zeggen’. In dat laatste geval houden we een slag om de arm of hetgeen hier staat ‘de waarheid en niets dan de waarheid is’.

Nao de Vastelaovesmis van zondag 3 maart

Voor aanvang van de Vastelaovesmis:

Mia: Heb je dat ook al gehoord Thei? De Vastelaovesvierder van dit jaar wordt dinsdag bij ’t Kieveloeëtetreffe pas bekend gemaakt en nu is de Vastlaovesvierder van heel Peel en Maas al bekend.
Thei: Klopt en ’t is er nog wel eentje van bij ons in de straat. Sylvia Geuns, de vrouw van Fer van Rijt. Echte vastelaovesgangers die twee en elk jaar in de optocht present met een origineel idee.
Mia: De schoondochter vertelde me trouwens dat Sylvia jaren geleden al eens de Vastelaovesvierder van ’t jaar in ons eigen dorp is geweest. Een aardige promotie zou ik zeggen, al gaat er natuurlijk niks boven Vastelaovend vieren in eigen dorp.
Thei: En nou moeten we stil zijn. Ik hoor de muziek al aankomen. Het ‘spel’ gaat beginnen.

Nao de Vastelaovesmis, onderweg naar d’n Binger

Jan: Dit was wel het meest bijzondere begin van de Vastelaovesmis dat ik ooit gezien heb. Die trommelaar – het was trouwens de vader van Han, de vriend van prins Luc – die vanuit achter in de kerk naar voren kwam. Bijna bij het altaar komt daar het geluid van de instrumenten van de Heimatkapelle bij en begint Han de Heimatkapelle te dirigeren. Geweldig!
Annie: Het was vergelijkbaar met zijn optreden bij de Méélse Maestro. Maar nu aan het begin van die Vastelaovesmis, met al die vastelaovesvierders erbij leek het wel een sprookje. Klasse als je het mij vraagt.
Lins: Ik vond de hele Mis weer klasse, met ook weer een mooi thema dat de hele Mis terugkwam: ‘Elf Positief’. Een minpuntje vond ik dat de jeugd moeilijk te verstaan was, maar dat ligt natuurlijk ook aan de geluidsinstallatie in onze kerk.
Piet: Ik heb ook wel de indruk dat de Kieveloeët als club zich betrokken voelt bij onze Méélse kerk. Laten echt blijken dat we in ons dorp sámen verantwoordelijk zijn voor onze kerk, of beter gezegd onze kathedraal van de Peel. Mooi trouwens dat in ons dorp net als vroeger bij de kerk die in oorlog opgeblazen is, die benaming kathedraal weer steeds meer terugkomt.
Thea: De Vastelaovesmis wordt steeds meer een onderdeel van het leven voor veel Méélse mensen. Ook voor mensen die geen Carnaval meer vieren. Die Vastelaovesmis staat als een ‘husj op gewaopend beton’!

Bij de sleuteloverdracht

Jo: Ik ben toch wel verdomde nieuwsgierig naar de aanpak zo dadelijk, nu kernwethouder Raf het hele spel niet meer meedraagt.
Ger: Daar zullen die tekstschrijvers wel wat op gevonden hebben. Dat zie je bij de Vastelaovesmis ook: Mat gaat en Koos komt. En zo moet het.
Truus: Zie je wel, de nieuw kernwethouder Paul neemt de taak van Raf zo over en hij kan nog Mééls praoten ook.
Gerda: En ze pakken hem al gelijk in. Hij krijgt als nieuwe Opper-Kieveloeëter een mooie onderscheiding omgehangen, als teken dat hij er helemaal bij hoort. Een goeie zet van de Kieveloeët.

===============================================

Bert: Giel ik denk dat wij vandaag of morgen na sluitingstijd ook maar eens richting dat ‘Hitsige hert’, moeten trekken. Daar lijkt me aardig wat te beleven.
Giel: Ik voel er ook wel wat voor, maar dan moet je van te voren heel zuinig met de borrels zijn geweest. Je hoorde wel dat je daar in ‘groepen’ wordt losgelaten. Hoor je bij de groep die richting het kanaal gestuurd wordt en je hebt een borrel teveel op, dan zou dit weleens je laatste Carnaval geweest kunnen zijn.
Thei: Of stel je voor dat we op onze leeftijd met een groep jonge hindes het donkere bos worden ingestuurd. Alleen al bij de gedachte zou je op onze leeftijd een hartverzakking kunnen krijgen… Laat ons maar kiezen voor de veilige weg en in het dorp blijven.
Giel: En op het einde gezellig met onze eigen ‘vrollie’ op huis aan…

Nao de sleuteloverdracht

Wim: Het nieuwe Méélse woordenboek was toch wel een dankbaar onderwerp; zowel voor de jeugd als de prins. Leuke vondst van die jeugd was om ervoor te pleiten het woordenboek uit te breiden met een ‘Méélse App’.
Nellie: En ze trakteerden ons ook nog op een Méélse rap.
Cor: Frits Berben zal verder wel door het leven gaan als dé geldinzamelaar voor
goede Méélse doelen.
Nellie: Maar je hoorde wel dat Frits dat vuurtje ook zelf graag brandend houdt. Wie weet wat het voor ons dorp nog in petto heeft. 10 Procent uit de Méélse beurzen en 90 uit die van de overheid. Zo komen hier nog wel een paar grote projecten van de grond.
Mia: Weten jullie jongens wat ik – zonder sentimenteel te doen – het mooiste vind van de Vastelaovend van dit jaar?
Wiel: Laat horen Mia.
Mia: Zal ik jullie zeggen. Ik heb vanaf de prinsuitroeping nog geen onvertogen woord gehoord over de geaardheid van Luc en ‘zinne Han’. En ook die twee kunnen daar heel ontspannen mee omgaan en zelfs een grapje over maken. Op dit punt is Méél echt volwassen en daar ben ik reuze blij om. Daar zouden ze binnen de kerk en met name daar in het Vaticaan een voorbeeld aan mogen nemen.
Wiel: Dat zijn wijze woorden Mia. Laten we bij ons nog een tas koffie met een lekker likeurtje drinken. Dat laatste drinken we dan op het Méélse volk!

3 thoughts on “Nao de Vastelaovesmis

Comments are closed.