Nao de Vastelaovesmis

Logo carnaval

Vandaag is er geen tijd om ‘nao de Hommis’naar het café te gaan.De optocht trekt door ons dorp en daar willen we – weer of geen weer – bij zijn. Gisteravond wel naar de Vastelaovesmis geweest en aansluitend  de Sleuteloverdracht in d’n Binger. En ook daar hebben we wel een paar dingetjes opgevangen die de moeite waard zijn om  te melden. Deze Carnavalszondag dus géén Nao de Hòmmis maar Nao de Vastelaovesmis.

Lopende van de kerk naar d’n Binger
Leen: Keplaon moet maar elke week een carnavalsmis gaan doen, dan loopt de kerk weer ouderwets vol.
Lei: Maar zou de aardigheid daar dan niet gauw vanaf zijn? En bovendien; niet iedereen houdt van Carnaval.
Bertha: Maar Leike je zult toch met me eens  zijn dat zo’n vastelaovesmis wel iets heel bijzonders is. Je komt ogen en oren tekort. Geweldig dat die van de Kieveloeët en de parochie daar samen zoveel tijd in stoppen.
Lei: Helemaal met je eens. Maar naar iets bijzonders, moet je uitkijken en dat moet niet steeds zomaar komen aanwaaien.
Jo: Klopt als een bus Lei. Ik hou erg van spek met eieren, maar als Bertha die elke dag op tafel zou brengen, zou de lol er snel vanaf zijn. Al zijn er na 45 jaren nog altijd dingen waar Bertha me ’s nachts voor wakker kan maken.
Bertha: Maar daar kijkt die Bertha van jou wel voor uit…

Bij de bonnenverkoop in d’n Binger
Lei: Het begint al aardig vol te lopen. Deze avond hoort er voor veel mensen helemaal bij.
Jo: Het is over het algemeen wel een wat ouder publiek als ik zo rond kijk. Meer zo’n beetje onze leeftijd. De jeugd zal toch wel meer in de cafés te vinden zijn.
Lei: Maar dat is toch ook het mooie , dat elke leeftijd aan naar trekken komt. En de optocht morgenmiddag is er voor iedereen: van heel jong tot heel oud. Ik zie Bertha trouwens al staan te zwaaien, die is al bang dat je dadelijk bij iemand anders aanschuift en zij op een droge komt te zitten.
Jo: Bertha en op een droge zitten. Die kan er zelfs beter weg mee als ik en ik spuug er toch ook niet in.

Na afloop sleuteloverdracht
Lei: Er zijn voor mij maar weinig zaterdagen in het jaar die aan Carnavalszaterdag kunnen tippen. Eerst de Vastelaovesmis en daarna de sleuteloverdracht. Prachtig.
Bertha: Zeg dat wel Leike. En dan dadelijk nog een lekker slaapmutske en dan met onze Jo onder de wol.
Leen: Ik hoor het wel, het feest gaat bij jullie dadelijk nog een paar uurtjes door.
Jo: Ha, ha, dat moest kunnen. Bertha heeft dat slaapmutske amper uit of ze is al in dromenland. Kan natuurlijk wel zijn dat ze in haar droom nog wat doorfeest.
Lei: En ik denk dat ik me dadelijk nog lekker verwen met een borrel en een braadharing. Een bruine pater zoals m’n buurman altijd zegt.
Bertha: Zullen we afspreken dat jullie morgenmiddag op ons aan komen om samen naar de optocht te gaan kijken?
Lei: Prima. Dan drinken we er na afloop nog een paar en dan zit voor ons de Vastelaovend er weer voor een jaar op.