‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 7 augustus 2022

Jarenlang brachten we nao de Hòmmis – vanuit ’t café – ’t Méélse wel en wee bij u binnen. Toen ’t café in coronatijd vaak gesloten was, ontdekten we ook andere bezigheden op die zondagmorgen. Lekker wandelen door ’t dorp of fietsen ‘dur de Pieël of langs ’t Deurzes knaal’. En nu de horeca weer open is, maken we graag weer een stop bij ’n café of terras. En de verhalen die we onderweg oppikken, vertellen we graag aan u door in onze nieuwe rubriek ‘Sóndese koost’!

Willemien: We hebben niet veel te buurten vanmorgen. Ik merk dat het Komkommertijd is.

Marjo: Komkommertijd, het zijn toch courgettes die hier liggen? Volgens mij moet je eens naar Reinier gaan.

Willemien: Ik heb niets aan mijn ogen. Weet jij niet wat Komkommertijd betekend?

Marjo: Ik heb geen idee, wij lopen langs courgettes en jij begint over Komkommertijd. Maar leg het mij eens uit.

Willemien: De zomer wordt Komkommertijd genoemd omdat er dan weinig nieuws te melden is, omdat politici en veel anderen op vakantie zijn.

Marjo: Oh, dan weet ik dat ook weer. Ik heb wel nieuws gehoord.

Willemien: Zeker over een bekende Nederlander, want die zijn voortdurend in het nieuws.

Marjo: Ja, ik las dat Koen Verweij een scheve schaats heeft gereden.

Willemien: Dat is toch die schaatser?

Marjo: Ja klopt, dus dat is niet zo moeilijk voor hem. Zijn relatie is naar de knoppen. Heb ik geen medelijden mee.

Willemien: Je weet niet hoe het allemaal is verlopen; je moet je niet op glad ijs begeven.

Marjo: Daar heb je gelijk in. Zondagavond was er wel mooi nieuws over het vrouwenvoetbal.

Willemien: Ja, onze Sarina Wiegman is met de Engelse dames Europees kampioen voetbal geworden.

Marjo: Echt geweldig van onze Sarina. Typisch Nederlands: als iemand goed presteert is ze van “ons” en anders niet.

Willemien: Klopt. Als ze hadden verloren was ‘t “ die Sarina.” Maar ze heeft haar mannetje gestaan in Engeland, echt knap! Een Nederlandse bondscoach, die de Engelse vrouwen Europees kampioen maakt, super.

Marjo: Ja, en onze Max heeft zondag ook weer gewonnen. Die gaat weer wereldkampioen worden.

Willemien: Dat zou mooi zijn, kunnen ze in Maasbracht en bij ons in Limburg weer “gröts zin.”

Waar we ook “gröts” op mogen zijn, is het Oogstdankfeest wat weer komen gaat.

Marjo: Ja, dat is altijd schitterend. Geweldig hoe “sjòn” de kerk dan versierd is. Dan liggen jouw komkommers als decoratie materiaal in de kerk.

Willemien: Het is te hopen voor de tuinders dat de oogst goed is. Want deze week is code oranje afgegeven. Het water staat hen bijna aan de lippen.

Marjo: Code oranje?

Willemien: Er is water te kort in Nederland. Toch te gek. Vorig jaar werden er zandzakken gelegd om het water tegen te gaan en nu krijg je bijna stof in de ogen als je langs de Maas fietst.

Marjo: Zo lang ik nog maar 2 keer per dag kan douchen, vind ik alles prima.

Willemien: Nou, dat voel ik aan mijn water dat dat niet meer kan. Jij bent niet goed bezig, vind ik.

Marjo: Omdat ik me 2 keer per dag douch?

Willemien: Juist, water verspilling en veel handdoeken om uit te wassen. Die zul je ook nog wel in de droger doen?

Marjo: Ja, waarom niet?

Willemien: Wie klaagt er hier dat de energie rekening hoog is?

Marjo: Maak je niet zo druk

Willemien: Wie maakt zich hier druk? Ik ga vanmiddag heerlijk ontspannen barbecueën.

Marjo: En ik,  “óp ‘n houtje bitje”.

Willemien: Tja,  verschil moet er zijn……..