‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 2 oktober 2022

Jarenlang brachten we nao de Hòmmis – vanuit ’t café – ’t Méélse wel en wee bij u binnen. Toen ’t café in coronatijd vaak gesloten was, ontdekten we ook andere bezigheden op die zondagmorgen. Lekker wandelen door ’t dorp of fietsen ‘dur de Pieël of langs ’t Deurzes knaal’. En nu de horeca weer open is, maken we graag weer een stop bij ’n café of terras. En de verhalen die we onderweg oppikken, vertellen we graag aan u door in onze nieuwe rubriek ‘Sóndese koost’!

Marjo: Ben je zondag middag nog naar de kerk geweest, naar het Oogstdankfeest?

Willemien: Ja, wij zijn  de hele middag in “ ‘t dèùrep” geweest.

Marjo: Ik had niet anders verwacht van jullie. Waar ben je overal geweest?

Willemien: Eerst naar de modeshow, toen naar de kerk, de rommelmarkt en geëindigd bij Goejje.

Marjo: Nou dan was je middag goed vol.

Willemien: Hij was te kort, maar ik heb genoten. De kerk was prachtig versierd. Knap werk van Moniek Koopmans en al haar vrijwilligers.

Marjo: Dat zeker en niet te vergeten alle sponsoren waardoor het plaats kon vinden.

Willemien: Inderdaad zo te zien is de oogst goed geweest. Bij Goejje hebben ze zondagmiddag ook “ ‘n goejje” oogst gehad.

Marjo: Hoe bedoel je?

Willemien: Nou, “dòr hònge ze mi de bieën butje.”

Marjo: Ja, dat zag ik ook, veel mensen die dorst hadden van het geslenter door het dorp, de kerk en D’n Binger.

Willemien: Ja dan zijn ze er allemaal goed mee. Prima dat er een paar dingen tegelijk waren. Fijn dat alles zo elkaar in stand houd.

Marjo: Zeker!

Willemien: Ik las dat Hans Levels genomineerd is voor de verkiezing; groot fruitteler van het jaar.

Marjo: Zo, wat een prestatie. Zijn vader was toch ook fruitteler?

Willemien: Klopt, Hans heeft het vak met de paplepel binnen gekregen.

Marjo: Daar is de appel niet ver van de boom gevallen.

Willemien: Mooi dat het bedrijf van vader op zoon is gegaan.

Marjo: Hans, die  heeft toch biologische fruitteelt?

Willemien: Klopt inderdaad. Die hoeft niet veel te maaien. Daar groeien tussen de bomen wel 30 soorten (on)kruiden.Daar ben ik verbaasd over. Ik gebruik wel kruiden, maar onkruid is voor mij allemaal hetzelfde. Het is allemaal “drèk.”

Marjo: “Drèk?” Ik moet toch wennen aan die uitspraken van jou.

Willemien: Daar kan ik niets aan doen. Moet je maar aan wennen. Ik vind “ Mééls ‘n sjòn diejalèkt.” Ik spreek het graag.

Marjo: Soms kan ik je moeilijk volgen.

Willemien: Daar zul je het helaas mee moeten doen. Het is gelukkig weer bijna oktober, zin in een Oktoberfeest.

Daar hoef ik dit jaar niet voor naar Sittard we kunnen  naar De Heere.

Marjo: Daar zul je mij niet zien, ik ga niet in zo’n duitse jurk lopen.

Willemien: Een dirndl bedoel je?

Marjo: Juist, daar krijg ik geen lucht in, alles zit van boven strak bij elkaar gebonden, niets voor mij.

Willemien: Wij gaan er naar toe, ik ga hem vanmiddag eens van de zolder halen en als mijn adem stokt dan wordt het tijd voor een nieuwe dirndl.

Marjo: Succes er mee. Die vindt je vast wel want die kleding is net zo gemakkelijk te kopen als carnavalskleding.

Willemien: Klopt mensen vergelijken het Oktoberfeest wel eens met carnaval maar dan snap je niet wat carnaval in houdt. Gaan ze maar eens met ons op stap!

Marjo: Ha, ha. Ik ben ook blij met oktober. Heb Ron voor gesteld om mee te doen met stoptober.

Willemien: Rookt hij nog steeds?

Marjo: Ja en als hij niet stopt gaat hij volgend jaar een zware pijp roken. Dan zoekt hij maar een bij baantje want ik ga er niet meer aan mee betalen.

Willemien: Ik weet nog wel een baantje voor hem.

Marjo: En dat is?

Willemien: Reclame folders of de Hallo rond brengen. Want er zijn in Meijel buurten die er geen krijgen omdat er geen bezorgers zijn.

Marjo:  Dat gaat hij niet doen. Dat iets voor de jeugd om wat bij te verdienen.

Willemien: Die vinden dat niet leuk om te doen.

Marjo: Ik vind daar ook niets aan. Dat heb ik een tijd gedaan omdat mijn dochter geen tijd/ zin had. Ik wandel liever zonder verplichtingen en dan kan ik af draaien waar ik wil.

Willemien: Zullen we hier bij De Siem afdraaien?

Marjo: Goed plan, kijken of de koffie bruin is.