‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 6 augustus 2023

Jarenlang brachten we nao de Hòmmis – vanuit ’t café – ’t Méélse wel en wee bij u binnen. Toen ’t café in coronatijd vaak gesloten was, ontdekten we ook andere bezigheden op die zondagmorgen. Lekker wandelen door ’t dorp of fietsen ‘dur de Pieël of langs ’t Deurzes knaal’. En nu de horeca weer open is, maken we graag weer een stop bij ’n café of terras. En de verhalen die we onderweg oppikken, vertellen we graag aan u door in onze nieuwe rubriek ‘Sóndese koost’!

Willemien: Wat kijk jij slaperig?

Marjo: Dat kan, bij ons ging vanmorgen om kwart voor 4 de wekker.

Willemien: Kwart voor 4? Wilde je het licht zien worden?

Marjo: Je gelooft het niet, maar Ron is zo vroeg op gestaan.

Willemien: Had hij de wekker gezet om naar de wc te gaan???

Marjo: Nee, om naar het vrouwenvoetbal te kijken.

Willemien: Echt? Dat had ik niet van hem verwacht.

Marjo: Ik ook niet, maar goed “ieder zinne meuch.”

Willemien: En was het de moeite waard of heb je hem nog niet gesproken omdat hij voor pampus ligt?

Marjo: Voor pampus??

Willemien: Of “ hi tjie de pie:p leeg?”

Marjo: Wat bedoel je nu eigenlijk?

Willemien: Of hij “ slùpt?”

Marjo: Zeg dat dan. Misschien kunnen ze jou eens benaderen om vragen voor de Slimste Mens te maken.

Willemien: Als het over de “Méélse” taal moet gaan, dan mogen ze mij wel vragen.

Marjo: Ik ben bang dat ze je nooit gaan vragen want dan vragen ze Herman Crompvoets wel.

Willemien: Herman kunnen ze ook vragen als deelnemer.

Marjo: Is Herman ook slim? Behalve dat hij alles weet over de Meijelse taal.

Willemien: Ja zeker, hij is winnaar geworden van het raden van het aantal peuken in de “peuken pot.”

Marjo: Waar kon je die raden?

Willemien: Tijdens de jaarmarkt, er zaten 4.120 peuken in de pot in en Herman had gegokt op 4.050 stuks.

Marjo: Knap, dan zat hij er een paar pakjes sigaretten naast.

Willemien: Trouwens De Slimste Mens vind ik erg interessant en een leerzaam programma.

Marjo: Klopt, ik kijk er graag naar. Eindelijk een programma waar ik wat van kan leren.

Willemien: Ik geef je niet graag gelijk, maar nu wel!

Marjo: Die presentator doet het erg leuk. En vergeet niet Maarten van Rossum.

Willemien: Vind je die leuk?

Marjo: Och, het heeft ook wel iets zo’n oude brompot er bij. Hij heeft een oud gezicht; het is absoluut geen strak biljart laken.

Willemien: Heb je het laatste nieuws gehoord over de biljarters van de Siem?

Marjo: Nee, want ik weet van niks, maar vertel.

Willemien: Die zijn gaan biljarten in Panningen.

Marjo: In Panningen, dat snap ik. Daar zullen de ballen wel “ wieeeet groeëtere en sjònder” zijn als in D’n Binger.

Willemien: Ha, ha. Nee de reden is dat ze de kelder van D’n Binger te donker vinden. Maar als ze gehoord hadden dat er een nieuwe vrouwelijke beheerster komt, tja ….

Marjo: Ik weet wel dat Andre Crompvoets er mee stopt, die zei tegen mij: “Marjo, ik heb er genoeg van…..de ballen!”