‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

Paus Franciscus, een keuze voor de armen

Onze nieuwe bisschop, Harrie Smeets, is deze zaterdag gewijd.

Hij is gekozen door paus Franciscus.

De avond van 13 maart 2013, bracht 5 jaar geleden een grote verrassing. Het conclaaf had een kardinaal uit Argentinië gekozen, om emeritus-paus Benedictus XVI op te volgen. Jorge Maria Bergoglio (1936) verrast als nieuwe bisschop van Rome meteen, door de keuze van zijn naam: Franciscus. Hij is ook de eerste Jezuïet in de geschiedenis, die tot paus gekozen wordt.

De keuze van een naam, en motto

Deze naam had dus kunnen verwijzen, naar de jezuïet: Franciscus Xaverius, een missionaris in Azië. Maar de paus koos, voor de naam van Franciscus van Assisië. Zijn buurman tijdens het conclaaf was kardinaal Hummes, een franciscaan. Die hem, tijdens na de uitslag van de telling van de stemmen op het hart drukte: “Vergeet de armen niet.” In een gesprek met journalisten zijn paus Franciscus daarover: “Die woorden kwamen tot mij. ‘De armen, de armen’. Toen dacht ik direct, aan Franciscus van Assisi. Franciscus, is de man van vrede. Dat is hoe de naam, in mijn hart op sprong. Voor mij, is hij de mens van de armoede, van de vrede, die liefheeft en de schepping beschermt.

Voorkeur

Vijftig jaar gelegen, in 1968, had in de Colombiaanse stad Medellin de Latijns-Amerikaanse bisschoppenconferentie plaats, waar zij de aandacht voor de armen uitspraken. Vanuit zijn ervaring in Buenos Aires, kent de paus de zorgen van armen. Belangrijker: hij vergeet hen niet.

De armen zijn dicht bij onze deur. Ze zijn tot op het Sint-Pietersplein, in Rome. Op 3 augustus 2013 benoemde paus Franciscus de Poolse priester Konrad Krajewski (1963) tot apostolisch aalmoezenier van het Bureau voor Pauselijke Liefdadigheid. Onder zijn impuls, zijn al allerhande initiatieven genomen voor daklozen. Het bezorgen van slaapzakken, het regelen van maaltijden, een kapsalon, medische bijstand. Deze pauselijke aalmoezenier, is in juni 2018 opgenomen in het college van kardinalen. De paus wil daarmee uitdrukken dat opkomen voor de armen naar zijn idee, even belangrijk is als instaan voor de geloofsleer.

Roep uit het evangelie

De zorg voor armen, is ook besef hebben van structuren, die bijdragen tot verarmen. “Door de absolute autonomie van economische markten, en de financiële speculatie, zal geen oplossing gezocht worden voor het probleem van ongelijkheid. Aangeboren ongelijkheid is de wortel, de structurele oorzaak van sociaal onrecht.” De voorlaatste zondag van het kerkelijk jaar, heeft paus Franciscus door een eigen nieuw initiatief in de kerkelijke kalender opgenomen als ‘Werelddag van de armen’. Op de dag van de heilige Antonius, maakte hij in dit jaar 2018 het motto bekend: ‘Die roepen in hun nood, naar hen luistert de Heer’.

‘In Godsnaam, mensen liefhebben’ is de wapen-spreuk van onze nieuwe bisschop, Harrie.

Roger