Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 9 december

Jo: Ik heb gisteren met veel aandacht die wijding van bisschop Harrie in de Roermondse kathedraal gevolgd. Toch wel een indrukwekkend gebeuren moet ik zeggen.
Lins: Mij pakte dat verhaal in de krant van vrijdag over zijn inzet om twee Pakistaanse jongens te helpen. Ondanks zijn bemoeienis hebben ze helaas toch geen verblijfsvergunning gekregen, maar hij heeft wel zijn nek flink uitgestoken voor die twee. Geweldig dat die twee jongens gisteren eregast waren bij zijn wijding. Ons Truus kon het bij het lezen van het verhaal niet droog houden.
Ger: Uit alles blijkt, dat de nieuwe bisschop tussen de mensen staat en dat kun je van de heren geestelijken niet altijd zeggen. Ik wens hem en ons veel geluk met zijn benoeming.

===============================================

Wiel: Het kan niet op met de politieke ambities in ons dorp. Na Teun Heldens op een kansrijke positie bij de VVD voor de Statenverkiezingen, staat nu een Melad uit ons dorp op een vrij hoge plaats bij de PvdA. Het wordt nog eens wat met dit Peeldorp.
Bert: Worden? Het is al wat! Daags voor Sinterklaas is Anget Mestrom geïnstalleerd als nieuwe wethouder in Peel en Maas. Daar zullen de pap en mam van Agnet terecht trots op zijn.
Jan: Kandidaten te over om volgend jaar die uitkijktoren De Vossenberg in de Peel te openen, al heeft een wethouder bij zoiets natuurlijk een flinke streep voor op een statenlid.
Giel:
Maar als burgemeester Wilma zelf dat lint in de Peel wil doorknippen, dan heeft natuurlijk ook een wethouder het nakijken. Je hebt de buit pas binnen als je officieel gevraagd bent.
Wiel: En je moet natuurlijk geen hoogtevrees hebben. Dat ding wordt 25 meter hoog. Da’s niet niks!
Jan: Nou, nou. De blinkende haan op onze kerktoren zal vanaf 83 meter hoogte, nederig neerkijken op dat bouwsel in de buurt van de meeuwenkolonie.
Bert: Nou noem jij die haan op de kerktoren. Ik heb me een dezer dagen laten vertellen dat die destijds door de Méélse duivenclub aan de parochie geschonken is. Weet iemand van jullie daar soms meer van?
Giel: Nee dat is nieuw voor mij. Maar als de mèn van Nao de Hòmmis dit melden komen er wel reacties.
Jan: Zal mij benieuwen.

===============================================

Wim: Voor de sportliefhebbers staat er de komende weken weer het een en ander op het programma. En dan heb ik het niet over de competitie van de voetbal- en de volleyclub, de beugelaars of de biljarters.
Cor: Dat zou ik zo niet durven zeggen Wil. Wat dacht je van het Sneeuwballentoernooi van de Volleyclub op 29 december?
Wim: Klopt Cor, maar ik denk vooral ook aan de Grote Peel en kanalen-wandeltocht die vandaag voor het zoveelste jaar op rij door de Cómpenééj georganiseerd word. Ik heb daar jaren met plezier in meegelopen. En ook na afloop was het altijd erg plezant, zoals de Belgen dat zeggen.
Lei: En wat denken jullie van ’Méél by Night’, dat de Velo op 15 december voor de derde keer op rij organiseert?
Wim: Dat lijkt me verdomde oppassen. In het donker over bospaden crossen en ook nog allerlei hindernissen moeten nemen. Ik moet er niet aan denken.
Cor: Maar dat is ook niet bedoeld voor mensen met stramme benen als wij. Daar kunnen jonge kerels zich uitleven, die ook nog een keertje over het goeie materiaal beschikken.

Aan de tapkast

Kastelein:
Jan, jij bent nogal goed ingevoerd rond allerlei zaken die met de parochie te maken hebben.
Jan: Goed nou direct…, maar ik heb wel mijn contacten. Dat klopt.
Kastelein: Vooropgesteld moet ik zeggen, dat ik heel veel waardering heb voor die kerkhofploeg. Terecht dat ze een keer per jaar, met een mooi gedicht op de weblog in het zonnetje worden gezet. Maar kun jij mij vertellen, waarom er dit jaar halverwege dat gedicht één regel helemaal is afgeblokt. Ik mag toch ‘een kindje krijgen’ als we nou in Méél ook al te maken krijgen met dat CDA-voorstel om websites te gaan censureren!
Jan: (lachend) Daar heeft het CDA niks mee te maken Wim. Maak je dus maar geen zorgen dat je een kindje moet krijgen. Dat ‘afblokken’ is eigenhandig door Sinterklaas gebeurd. Dat heeft een van zijn best geïnformeerde Pieten – Piet S – mij zelf ingefluisterd.
Kastelein: Maar vertel me nou wat er eigenlijk heeft gestaan. Dan schudt ik intussen nog een borrel in.
Jan: Luister dan goed, want ik vertel het maar één keer. En voor alle duidelijkheid: Als er iemand over begint, weet je het niet van mij. Begrepen?
Kastelein: Oké, maar kom nu eindelijk met dat verhaal!
Jan: De zin ‘An die geeft dan vele frikandellen om te eten’ wordt in het gedicht vervolgd met ‘Zelf wil ze wel de langste, dat wordt gemeten’. En op dat moment heeft de Sint ingegrepen.