‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

Nieuwsgierig

Laat me voorop stellen, dat ik een aardige hekel heb aan nieuwsgierige mensen; mensen die van een ander graag dingen willen weten, die hen in principe niets aangaan. Vaak ook nog met de bedoeling om die ‘weetjes’ weer aan een ander door te vertellen.
Er is echter ook een vorm van – wat ik zou willen noemen – positieve nieuwsgierigheid. Iets waarin ik eigenlijk van jongs af aan, al aardig wat tijd heb gestoken. Zo ben ik niet alleen geïnteresseerd in het nieuws , maar vooral ook in de achtergronden van dat nieuws. Op mijn werk vond ik het een zegen, dat we dagelijks een ‘knipselkrant’ ontvingen. Op ons hoofdkantoor werden daarvoor dagelijks kranten en tijdschriften ‘verknipt’ om iedereen op de hoogte te stellen van zaken waarover de media berichtten en die voor ons werk van belang konden zijn.
Na mijn pensionering heeft die ‘nieuwsgierigheid’ zich naar andere terreinen uitgebreid. Zo volg ik bijvoorbeeld graag allerlei politieke en kerkelijke ontwikkelingen. Niet alleen in eigen land, maar ook daarbuiten. Het begint ’s morgens met de krant(en). Overdag volg ik vaker delen van politieke debatten in Den Haag, Brussel of Berlijn. ’s Avonds kunnen me de politieke talkshows van een drietal vrouwen op de Duitse zenders vaak boeien: Sandra Maischberger op woensdag-; Maybrit Illner op donderdag- en Anne Will op zondagavond.
Maar daarmee houdt het natuurlijk nog niet op. Zeker als je rond een bepaald onderwerp (nog) meer wilt weten. Google biedt me dan oneindig veel mogelijkheden om meerdere kanten van een en dezelfde medaille te bekijken. Het is dan wel zaak om te zoeken op betrouwbare bronnen. Dat filter is nodig om niet ‘in vreemde werelden terecht te komen’. Maar ook bij die betrouwbare bronnen is het handig om te weten, vanuit welke hoek het probleem benaderd wordt. Progressief of conservatief; meer werkgevers- of werknemersgezind, enz. Dit bepaalt immers vaak ‘de kleur’ van hun berichtgeving.
Eerlijk gezegd kost het aardig wat tijd om op de hoogte te blijven. Maar als ik dan moet kiezen tussen deze nieuwsgierigheid en die ‘verkeerde nieuwsgierigheid ‘ waarmee ik deze column begon, dan is er voor mij geen moment van twijfel. En ik hoop van harte, dat dit zo mag blijven!