‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

Tussenhalte

Ik wacht deze woensdagmiddag in het buurdorp op de bus. Die rijdt van Venlo (met, tot vorige week, een V en D), via de tussenhalte Meijel, weer naar Weert. Elk half uur, om de 30 minuten volgens dienstregeling. Een wijze grijze vrouw, in blauwe regenjas, staat in het hokje naast me. Een paar meter verder komt een stevige meneer aanlopen, onder een paraplu. Hij draagt een maatpak, en glanzende schoenen. Niet iemand voor het openbaar vervoer schatten we samen zo in, meer één voor een auto (met chauffeur, misschien). Hij bestudeert de dienstregeling, kijkt nog eens op zijn smartphone, schudt het hoofd. ‘Weet U, hoe laat die bus komt?’‘ Hij zal zo wel komen..’, antwoord de vrouw rustig  (niet met een ‘Attitude’);   en, zegt ze ‘..de bushalte, staat er al’. In een flits, wordt me veel duidelijk:  Over deze vastentijd; over de kruisweg, met de staties;  Over de samenwerking tussen kernen; op gemeente niveau, en tussen kerken. Over de levensreis: “Hij zal zo wel komen..” “…De tussenhalte, staat er al”
Roger