‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

The Passion

Ooit begonnen in het Engelse Manchester, en direct uitgezonden door de BBC in 2006.
‘The Passion’ was inmiddels ook al vele keren “succesvol” in Nederland. Op TV, met bekende sterren.
En nu Pasen nadert, groeide in de afgelopen maanden de Passion-koorts opnieuw.

Het was voor 2020, in Roermond. De vragen: Wie speelt Jezus? Wie vertolkt de rol van Maria?
En: welk plein of gebouw zou in het middelpunt staan?
Vorig jaar trok het in Dordrecht 2,3 miljoen kijkers, een ongekend hoog aantal voor een uitzending die strikt genomen het verhaal van Goede Vrijdag vertelt, met behulp van Nederlandstalige liedjes. 40% ‘marktaandeel’  van alle programma’s op de Nederlandse TV, rond dat uur.
Geen enkel ander programma over dit thema krijgt zoiets voor elkaar. Behalve misschien de eerste TV-uitzending van de controversiële bioscoopfilm van Mel Gibson ‘The Passion of the Christ’.
Hoe komt het toch dat dit ‘format’ zo succesvol is? Een rockopera of musical over het lijden van Jezus uitgevoerd, en Live uitgezonden in de Goede Week.
Natuurlijk zijn er diverse redenen aan te wijzen.
Het heeft iets van een volksfestijn, met Nederlandstalige liedjes en bekende artiesten uit eigen land. Beide ingrediënten zorgen voor veel aandacht en hoge kijkcijfers. Tel daar nog eens bij op, dat het ook vaak om artiesten gaat die zelf zeggen geen christen te zijn. Dat roept spanning op, wat natuurlijk uitgebreid wordt belicht in programma’s als De Wereld Draait Door.
Het lijkt wel een soort nieuw ritueel. Een manier voor de moderne mens, om het Paasverhaal te vieren.
Soms kreeg deze vorm ook wel wat kritiek. Omdat het op deze wijze uitgevoerd, af zou staan van de oorspronkelijke, verstilde vorm (die in een kerkgebouw, op Witte Donderdag wordt gebruikt).
Tergelijkertijd is het een enorme kans om de kern van de christelijke boodschap onder de aandacht te brengen van een grotendeels ontkerkelijkte generatie van “Millenials”.
Zoals ook de Passie-spelen in Tegelen, al langer werden voorbereid voor dit kalenderjaar.
The Passion uit 2011 werd “gekroond”… tot “Gebeurtenis van het Jaar”.
In 2020 hebben we samen te maken, met een andere gebeurtenis, voor dit jaar.
Is de TV uitzending, noodzakelijkerwijs aangepast.
En gebeurt alles, in verstilde vorm.

Roger