‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Kopie

Een tijdje geleden deed het kopieerapparaat van de pastorie het, op een zeer belangrijk moment, even niet. “Input, vastgelopen”.
Ik merkte toen pas, hoeveel er ‘gekopieerd’ wordt. We leven in een wereld van kopieën. ‘Ik maak wel even een kopietje!’ Dat hoor je heel vaak.
Er zijn ‘kunst’-ijsbanen, ‘namaak’-skipistes, ‘golfslag’-baden, om alleen maar iets van water, ijs en sneeuw te noemen. Nu we net samen, aan de zomertijd zijn begonnen. Planten en bloemen maken we ook na. Zo mooi, dat echt en kunst, haast niet te onderscheiden zijn.
‘Net echt’ zeggen we dan. Dat is het hem juist: we gaan de kopieën, voor de werkelijkheid zien. ‘Wat mooi die bloemstukken, het lijken wel kunstbloemen!’ hoorde ik laatst zelfs eens zeggen, echt.
We moeten vaker een verwachtingsbeeld ophouden. In uitspraken, manieren. En plechtigheden. Dat kan soms niet anders. Zo is het ook met het beeld, dat we zien van de TV. Sommige mensen zeggen: ‘Ik kijk naar de viering op de televisie. Dat vind ik mooier, dan in de kerk zitten’. Deze woorden, of een soort kopie daarvan, heb ik in de nu 16 jaar dat ik priester ben, met zekere regelmaat gehoord. In de stad, en in de dorpen.
Het beeld vindt men mooier, dan de werkelijkheid.
In de huidige tijd, tot en met Pinksteren, dat er geen H. Missen mogen en kunnen zijn, heb ik er vaker aan teruggedacht. Ook telkens weer, als ik nu met het kopieerapparaat documenten vermenigvuldig voor in het Parochie-Archief, van de vele overledenen van de terugliggende 3 weken.
Maar laten we toch werkelijk ook proberen, om nu zoveel mogelijk onszelf te mogen blijven… geen kopieën.
Juist ook in de realiteit, van deze dagen. Waarvan er in de geschiedenis van de wereld, slechts weinig vergelijkbare andere kopieën zijn. Wat betreft de directe dagelijkse gevolgen, voor ieder van ons. Ook voor H. Missen, in de kerk. Gelukkig kunnen wij – en ik zeg bewust we – de komende Paas-week via NPO 2 kijken, naar H. Missen op de landelijke TV. Er zijn heel weinig Europese landen, waar de Eucharistie nog via de publieke Omroep wordt uitgezonden (in ons buurland België, bijvoorbeeld niet). En de uitzendingen van Goede Vrijdag, de Paaswake, en Paaszondag komen dit jaar uit ons bisdom, om onze eigen bisschoppen. Die de voorbije jaren, vaker in de echte omgeving, bij ons, zijn geweest. Ook, bij bijzondere vieringen. De nieuwe bisschop, Harrie Smeets, met Bevrijdingsdag 2019. En hij ging ook, op bezoek in hospice ’t Plattelandshoés. Met een verslag ervan, in de HALLO. En Mgr. De Jong stond, en staat, op de agenda voor de OLS-mis.

keplaon, Roger