week 11-2021: Gekozen  (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Na het blauw, rood, en groen van de afgelopen verkiezingswoensdag wordt het voorlopig nu even blanco: wit. Welke regering krijgen we, en wat worden hun maatregelen? Na alle oneliners, kreten en ook verketteringen wordt het echt Grotemensen-werk.
Wit. Dat is in de kerk volgende week de kleur, van feest. Het begint op Witte Donderdag. Verdwenen alweer op Goede Vrijdag, maar keert helemaal terug in de Paasnacht. En blijft dan aanwezig, een hele tijd tot Hemelvaart. Helder wit zijn ook straks aan het eind van dit jaar weer de lichtjes met Kerstmis.
In het dagelijks leven hebben we het over witte broodsweken. En witgoed, als je de aanschaf van een nieuwe koelkast of wasmachine bedoelt. Of over een witboek dat laat zien hoe je een beschreven probleem wilt oplossen. We drinken witte wijn bij de Oktoberfeesten. We kijken naar het witte doek in de bioscoop, waar het de hele voorstelling donker is. Of we zwaaien met witte doekjes in het stadion, wanneer een voetbaltrainer moet opstappen. Of proberen een wit voetje te halen, als de ander juist weer succes weet te behalen. In het laatste boek van de Bijbel, staat de kleur wit voor de overwinning. Niet zozeer de onschuld die hoort bij het kind dat net geboren is, maar bij de mens die door alles heen is gaan. Door het grauw, donker en zwart, het hele leven. Erop en eronder. Je naam ingetekend op een lijst. Ongeschonden. Gekend bij Degene die je gewild heeft.
En voor jou kiest. En blijft kiezen…

Roger

One thought on “‘Vanuit de zijbeuk’

• Gefeliciteerd ROGER met jou verjaardag Geniet van de mooie dingen die hier in Meijel zijn