week 23-2021: Met stip op één !  (door Mat)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

We kennen allemaal wel van die favorietenlijstjes: de favoriete leraar op school; de voetballer, die  – naar jouw opvatting – met kop en schouder boven alle anderen uitsteekt; de politicus, die bij jou geen kwaad kan doen; je favoriete band of acteur of de favoriete vakantieplek. En er moet vaak al heel wat gebeuren, wil hij of zij die toppositie in een bepaalde ‘discipline’ verliezen. Ook al gaat het een tijdje minder of verschijnt hij/zij nog maar nauwelijks op televisie, je blijft rotsvast vertrouwen op de ommekeer. Zelfs enkele grote blunders in korte tijd brengen je niet op andere gedachten.
Als het om journalisten/presentatoren gaat, heb ik ook wel zo’n favorietenlijstje. Met stip op één staat daar Twan Huys, geboren in buurdorp Sevenum. Aan het andere eind dus van ‘de Wegh van Meijl op Seven’. Mooi, dat zo’n jongen uit de Peel zich zo vele jaren mag blijven rekenen tot de top van Nederlandse televisiepresentatoren. Hij begon in de jaren ’90 bij het actualiteitenprogramma NOVA, waarvoor hij jarenlang correspondent in Amerika was. Ik had toen al zoiets van als die Huys het vertelt, kun je er op vertrouwen, dat het waar is. Terug in Nederland ging hij o.a. ‘Nieuwsuur’ presenteren en het heel bijzondere ‘College Tour’.
Na een kort mislukt uitstapje naar de ‘commerciëlen’ van RTL keerde hij ‘God-zij-dank’ terug naar waar hij thuishoort: de publieke omroep. Daar is hij nu weer een van die gedegen presentatoren van het zondagse ‘Buitenhof’. Hij blinkt daar uit met zijn gedegen voorbereiding van de onderwerpen, die aan bod komen. En ik ben er bijna zeker van, dat dit laatste ook geldt voor zijn gasten aan tafel. Bij Huys aan tafel kun je je niet verschuilen achter vage algemeenheden en leugentjes prikt hij makkelijk door. Ik zie hem als een harde, maar faire ondervrager. En dat laatste hoeft geen bedreiging te vormen voor de gast aan tafel; het kan juist ook bij hem het beste naar boven halen.
En nu verscheen hij onlangs weer met een nieuwe serie ‘College Tours’. Studenten interviewen onder leiding van Twan spraakmakende gasten . Vaak keien op hun vakgebied. Zo ontstonden ook dit jaar boeiende gesprekken met o.a. countryzangeres Ilse de Lange, de arts Marcel Levi die tijdens de coronapandemie furore maakte als directeur van maar liefst 16 Londense ziekenhuizen. Ook Connie Palmen – een van de toppers van de Nederlandse literatuur – geboren in Sint Odiliënberg was van de partij. En telkens zie je dan, dat ‘onze Twan’ de juiste sfeer weet te creëren, waarin zowel de gast als de studenten tot hun recht komen. En je ziet dan dat de gasten in zo’n sfeer,  zonder opsmuk en heel openhartig spreken over zowel hun carrière als hun persoonlijk leven. Anderen mogen het best Peel- chauvinisme noemen, maar voor mij staat Sevenumse Twan met stip op één op mijn lijstje van favoriete presentatoren en maakt hij deel uit van mijn Peelgeluk.

Mat