week 28-2021: Zomaar  (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

De vrouw voor mij bij de kassa van een, inmiddels niet meer oranje gesierde, supermarkt legt haar producten op de lopende band en zet het ‘verdeelbalkje’ achter haar laatste product. Ik zet het pak halfvolle melk daarachter. En verder niets, dan alleen ook weer een verdeelbalkje. Niet hetzelfde, maar een ander.
De kassa medewerker begint met het zoeken naar de ‘barcode’. En haalt het product over de ‘scanner’. En kijkt niet op de kassa, of dat het juiste bedrag op het scherm verschijnt.
Aan het einde van de lopende band, stapelen gescande boodschappen zich op. En ik zie een zak chips langzaam in elkaar gedrukt worden. Ik kijk naar de andere kassa’s, rechts en links van mij. “Spaart u zegeltjes? Wilt u ‘pinnen’? Wilt u, de bon?” Om vervolgens het antwoord, bijna niet af te wachten.
Mijn gedachten zijn intussen bij ‘andere zaken des levens’. En ik staar in de ruimte. Hoor vele geluiden. En “pinnen graag”.
Met mijn contant betaalde pak melk, loop ik naar de uitgang. En kom een bekende tegen. Die niets zegt, maar met een hoofdknikje naar de mandjes loopt. Niet bijzonders te vertellen, zeker.
De prullenbakken en de sorteercontainers voor de lege, soms nog halfvolle drankflessen, zijn vol. En er staat van alles en nog wat buiten deze ondergrondse verzamelaars. Niemand kijkt er meer van op, of naar om.
Enkele huizen verder, ga ik langs de kerk rechtsaf. Langs geparkeerde auto’s. Huizen met hun opritten, de garages en voortuinen. Het eerste huis na de “Groepsaccommodatie Peel en Maas” daar mag ik wonen, maar dat terzijde.
Het regent. Op zomaar, een zomerdag…

Roger