week 52-2021: De column en de ‘stukskessjriever’  (door Mat)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

************************************

Het is alweer zo’n 10 jaar geleden, dat de eerste columns op onze weblog verschenen. We begonnen aan het klusje met z’n vieren: kapelaan Roger; Henk Willems, Huub Grommen en ik (Mat). Intussen zijn Henk en Huub ons helaas ontvallen en wisselen Roger en ik elkaar nu wekelijks af. Van meet of aan heeft iedereen daarbij de ruimte gekregen om op zijn eigen manier te schrijven over zaken die hem bezighouden, raken of overkomen zijn. De ene keer wordt een ernstige toon aangeslagen, dan weer eens uitdagend en vaker ook wel met een grote knipoog. De meeste vaste volgers zullen intussen wel weten, dat ze ons – in ieder geval mij – niet altijd even serieus moeten nemen. Dat doe ik overigens regelmatig ook mezelf niet. Zo zult u vaker ook wel merken dat mijn stukjes soms rare, onverwachte wendingen kunnen nemen. Ik kan daar zelf wel van genieten, moet ik zeggen. Het is de beloning, die ik mezelf geef. Het ‘toneel’ waarop de stukjes zich afspelen is heel divers. Veelal speelt het in eigen dorp of in de naaste omgeving. Vaker komt echter ook de landspolitiek in beeld en een enkele keer zelfs ‘ de grote buitenwereld’ en ‘het instituut’ kerk’. Je kunt zeggen, dat we onszelf van meet af aan een onbegrensde ruimte hebben aangemeten, al trekt ieder van ons wel zo zijn eigen grenzen! Heel graag zouden wij in de toekomst spreken van zijn of haar grenzen. Het zou namelijk ontzettend fijn zijn, als we versterking kregen. En vanwege de diversiteit zou het helemaal mooi zijn, als dit een vrouw zou zijn. Zo iemand bekijkt de zaken zeer waarschijnlijk weer net iets anders dan een parochiegeestelijke of een gepensioneerde vakbondsbestuurder. Vrouwen, toon lef, zou ik zeggen en neem eens contact op met kapelaan Roger of mijn persoontje. Zo nodig willen we je in het begin best met raad en daad bijstaan.
En met een beetje geluk/pech zal dan ook bij jou wel eens de fantasie op hol slaan en kun je wel eens in vreemde situaties belanden. Dat overkwam mij onlangs nog met m’n column over onze kerststolp, waaronder – vanwege corona – de koningen geen toegang hebben. Ik koppelde hier’ een droom’ aan, dat Rutte en de Jonge onze ‘stolpmaatregel’ ten voorbeeld wilden stellen als extra maatregel rond de feestdagen. Zij zouden dat in een extra persconferentie bekend maken op de dag dat de column op de weblog kwam. Laten ze nou op die bewuste zaterdagavond ook daadwerkelijk met een extra persconferentie komen over een nieuwe lockdown! Ik had in een PS-je ook nog aangegeven dat – als de persconferentie over de stolp echt zou doorgaan – dit in heel Meijel door kapelaan Roger en burgemeester Wilma met een geluidswagen bekendgemaakt zou worden. Om het niet nog zotter te maken dan het toch al was, heb ik Louis diezelfde middag toch maar gevraagd dat PS-je weg te halen.
Dus dames: zin in avonturen die je zelf kunt creëren? Meld je als ‘stukjessjriever’ van de parochieweblog. Het is maar een paar stappen verwijderd van eeuwige roem, want onze weblog wordt inmiddels dagelijks door gemiddeld maar liefst zo’n 1000 mensen bezocht !

Mat