week 07-2022:  Vogels (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

************************************************************

Vogels vliegen af, en aan. Naar de pindakaaspotten, de vogelvoerslingers en de vetbollen in hun tuin.
En dan – ik kan het bijna niet geloven – pakt hij plotsklaps een buks in de aanslag. Terwijl hij de gevederde gasten, van deze goedgevulde ‘Voedselbank’, scherp observeert.
‘Wat doe je nou ?! ’ roep ik. ‘En het is vandaag ook nog eens Nationale Tuinvogeltelling !! ’ ‘Waarom bukte je, om een buks te pakken?’
‘Het voer is alleen voor de Parus major, de Passer domesticus en de Turdus merula. En niet verder de… Wegwezen jij, invasieve uitvreter… ! ‘
‘Tegen wie, heb je het ? ‘
‘Die Garrulus glandarius. Stil nu!’ En hij richt zich, op een Vlaamse Gaai.
‘Waar jaag je mee? ‘ ‘Bismut?? ‘
‘Nee. Het is een wind-buks, een lucht-buks.’
Waarvan, akte…

Roger