week 22-2022: (door Mat)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Maria

Ik val maar gelijk met de deur in huis. Of beter gezegd: met de deur in de kerk. Veel Maria-liedjes in de kerk kunnen me maar matig bekoren. Het is allemaal zo zoet. Het zou wat meer pit mogen hebben. En toch. Toch ben ik nu al tweemaal naar een koorconcert geweest, waarin Maria-liedjes centraal stonden. De eerste keer was net voordat de corona-pandemie bezit van ons nam. Ik bezocht toen “Maria in concert” van het Neerkants gemengd koor ‘de Veengalm’ in de intieme, sfeervolle Catherinakerk in Heusden. Volgens kenners een kerk met een heel mooie akoestiek. Eerlijk gezegd deed ik het meer om Jacqueline – al jaren een trouw lid van dit koor – een plezier te doen, dan om een avond lang Marialiedjes te horen. En Heusden kreeg een vervolg. Dit jaar – op Hemelvaartsdag – stond “Maria in concert” opnieuw op het programma van ‘de Veengalm’ en… ik was opnieuw van de partij! Ditmaal in de kerk van het Mariaoord Ommel. In een volle kerk heette kapelaan Harold van Overbeek hier – op gemoedelijk, Brabantse wijze – iedereen welkom. Van Overbeek gaat overigens Ommel binnenkort verlaten en wordt pastoor in de vestingstad Leusden. Ik denk: “Jammer voor Ommel, geluk voor Leusden. Maar dat terzijde. Net als een paar jaar geleden in Heusden, leidde presentator Jack Swaanen ons ook ditmaal op aangename wijze door het programma. Het zoete van al die bekende Marialiedjes  werd afgewisseld met de meer wereldse Maria uit de ‘Sound of Music’ en Maria uit de ‘West side Story’. En ook ditmaal werd de koorzang afgewisseld met solopartijen van de tenor Eric van den Akker uit Budel en onze eigen Méélse sopraan Rian Vestjens. Toen het koor tijdens het ‘Groet aan Maria’ vanaf de balustrade boven in de kerk – onaangekondigd – werd aangevuld met een prachtige solopartij door Rian, zorgde dat voor veel ah’s en oh’s bij de bezoekers. Presentator Jack: “Het leek wel of het koor ondersteuning kreeg van een engel uit de hemel”. Ondersteuning kreeg het koor ook deze middag weer van haar vaste pianist: Lodewijk Holzkens. Bij ons in de kerk bekend als dirigent/organist van het Herenkoor. En de dirigent/organist van ons Dameskoor – Sandra Donkers – zingt al vele jaren bij de Veengalm haar partij mee bij de alten. Creëerde het intieme van die kerk in Heusden een heel bijzonder sfeer, die volle kerk in Ommel had voor mij bijna zoiets van een stadion. En dat maakte na Heusden, ook dit concert tot een bijzondere ervaring.
Zeker toen afsluitend door koor en publiek – met ondersteuning  van blaasmuziek en een solist – uit volle borst het Salvé Regina werd gezongen. Voor mij een echt ‘kippenvelmoment’! Thuis bij een slokje, droomde ik later op de avond weg bij het idee dat zo’n Mariaconcert het ook in onze ‘kathedraal van de Peel’ wel eens heel goed zou kunnen doen! Misschien iets voor Hemelvaart 2023 ?! Het eerste ballonnetje is opgelaten….

Foto: Rob Fritsen