week 23-2022: (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

de Zes van Zaerum

Niet  “Ons” Zestal, dat van Sevenum terugkwam als OLS-winnaar in 2019, is de kern van deze tekst.

Wel   de ‘Zes van Zaerum’ zelf, die 1 jaar eerder succes hadden.

Niet  in de kerk van Sevenum, zag ik in oktober 2019 hun Documentaire.

Wel  in DOK 6   (een toepasselijke plaats, voor een Doc umentaire, over 6 mensen).

Alhoewel: de inhoud van film, raakt toch voor een belangrijk deel, ons zelf in Meijel.

Vooraf trof ik toen in de foyer, een aantal van ons eigen Zestal – bestaand uit: Cindy, Huub, Nienke, Tanicha, Lilian en Mark.

Bij de receptie van hen en van Sint Willibrordus voor het winnen van D’n Auwe Limburger , in d’n Binger in Meijel, kwamen in 2019 ook: Henk, Monique, Justin, Tom, Hay en Erik -samen met Sint Sebastianus Sevenum.

Ik noem bewust allemaal, hun voornamen. Want, zo worden ze ook, persoonlijk, geportretteerd in de film van Ruud Lenssen uit Broekhuizenvorst. Die een heel jaar opnamen heeft gemaakt vanaf het moment van winnen. Samengevat, in 45 minuten pure kijktijd. Dit alles naar een idee daarachter, gevormd door Tren van Enckevort (de accordeonist van Rowwen Hèze), die ook speciaal bij de filmmomenten de pakkende muziek schreef.

Het brengt in beeld, wat het winnen van het OLS doet. Met de winnaars, met hun 492 jaar oude vereniging, en binnen hun dorp.

Een ‘mensenverhaal’ over de diepere betekenis van het schuttersleven, voor hun dagelijkse leven.

Ik zou zeggen: een Documentaire, van Zes****** sterren.

Terug te zien -of om vooruit te kijken naar het aankomende OLS-  op ‘Youtube’…

Roger