week 06-2024: (door Mat)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Carnavalsmenu’s te over

De menukaart van de Vastelaovend wordt met het jaar uitgebreider en je kunt bovendien uit alsmaar meer gangen (dagen) kiezen. Het oorspronkelijke ‘drie-dagen-menu’ is zomaar uit te breiden tot een ‘zes-dagenmenu’. Het begon op veel basisscholen in dorpen en stadswijken  – ook in Méél – gisteren al met het eigen schoolcarnaval. Heel wat oudere jeugd in onze provincie trok op diezelfde dag naar de ‘Sjolefestatie’ in het centrum van Roermond. Vandaag is het  dan écht begonnen. Volle treinen en bussen brachten vanmorgen grote drommen naar de ‘Boètegewoëne Boètezitting in ‘het stèdje van plezeer’ (Venlo) of haar evenknie ‘de Sjtasiefestatie’ in de bisjopsstad (Roermond). En hopelijk vanavond weer gezond en wel naar huis! Als provinciaal toetje van  Carnaval presenteert zich dan dinsdag Gulpen met haar ‘Gulpener Vastelaovesfinale. En zoals ,buitenlands eten’ zich vroeger voor veel mensen beperkte tot ‘de Chinees in de stad’, zo is Carnaval de laatste jaren met al die ‘provinciale evenementen’ uitgegroeid tot een menukaart met velerlei smaken.
Maar bijna elk Limburgs dorp kent – gelukkig maar – ook nog steeds haar eigen Vastelaovesmenu, waarin de plaatselijke Carnavalsvereniging voorop gaat. Zo ook in Méél. En hoewel ik geen aandrang meer heb om me op een volledig ‘Vastelaovesmenu’ te storten, ‘prik ik nog graag een vorkje mee’. Een paar gerechtjes kan en wil ik nog steeds niet missen. Zo kan ik – en gelukkig vele anderen met mij – me maar moeilijk , unne Méèlse Vastelaovend’ voorstellen, zonder de traditionele ‘Vastelaovesmis’ waarmee vanavond afgetrapt wordt. Ik wil me op dit punt niet verslaafd noemen, maar deze Mis neemt nog steeds een hoge plaats in op het menulijstje van Jacqueline en mij. Tot voor een paar jaar volgde voor ons op deze Dienst in de ‘kathedraal’ steevast  de ‘Sluttelövverdracht’ in d’n BInger. Valt voor mij ook dit jaar helaas weer af vanwege een toenemend hoorprobleem. Maar  ‘Vastelaoveszondig’ zijn we echter zeker van de partij om te genieten van de optocht. Aansluitend met familie koffie drinken met een lekker stuk ‘Limburgse/Méélse vlaai’ en dat samenzijn  sluiten we af met een borrel. En dat is dan tevens de afsluiting van onze directe aanwezigheid bij het Vastelaovesgebeuren. Natuurlijk kijken we op maandag wel uit naar de samenvatting van de Vastelaovesmis op deze parochieweblog. Een Mis die elk jaar zo mooi in beeld wordt gebracht door Floris. En elke dag genieten we natuurlijk ook van de prachtige foto’s, waarmee de Kieveloeët op haar site de diverse activiteiten bij ons in de huiskamer brengt. En altijd zijn er dan ook nog wel wat stukjes te lezen in de Vastelaoveskrant. Een ‘krèntje dat dit jaar al voor de 70-ste keer wordt uitgegeven! Is er dan nóg honger naar meer, dan bieden de Duits tv-zenders  daar volop gelegenheid toe met een veelheid aan programma’s  over het Rijnlandse Carnaval.
Afsluitend toch nog graag even terug naar eigen dorp. Vanaf deze plek een hartelijk ‘Dank jullie wel’ aan ‘Kieveloeët’, ‘Vèngneuze’en ‘Kéjsjeut’. Jullie trekken samen de kar van die Méélse Vastelaovend en schotelen ons ook dit jaar weer een mooi, gevarieerd Vastelaovesmenu voor. Op al deze ‘joong en dörskes’ mag onze dorpsgemeenschap best ‘ héél gröts zin’!