Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 16 september

Jan: Volgens mij alleen maar lachende gezichten na de kermis van dit jaar: tevreden kermisbazen, blije kinderen, mensen die genoten op de terrassen en kasteleins die zich in de handen wreven. Prachtig en dat toch vooral ook vanwege het voortreffelijke weer. En zover als ik weet ook nergens vervelende dingen gebeurd.
Wim: Nou, dat zou ik niet durven zeggen. Het Kievelmènneke is een van die dagen beklad met blauwe verf. Spul dat trouwens op de kermis te krijgen was! Op de sokkel van ’t mènneke was de naam Stan gespoten. Die Stan wil komend jaar natuurlijk prins worden.
Ger: De dader zou ook wel eens binnen de Kieveloeët zelf gezocht kunnen worden. Daar is toch altijd die flauwe-kul-strijd tussen de Blauwe – ’t bestuur met een blauwe revers – en de Rode (raad van Elf met rode revers.) Het zou wel eens kunnen zij dat dus iemand van die Raad het bestuur beet heeft willen nemen.
Jan: Wat en wie het ook geweest mag zijn, laat ons maar hopen dat het spul makkelijk te verwijderen is en dat ’t mènneke weer vol trots over het plein kan kijken.
Jo: Nu jullie het toch al over de Vastelaovend hebben. Vorst Wiljan – van de blauwe dus – schijnt tijdelijk in Helden te wonen. We zullen het toch niet mee gaan maken dat unne Heldense Vorst het volgend jaar de ‘kopman’ van de Kieveloeët zal zijn? Dan moet ie door de rode (de raad van Elf) op de ‘elfde-van-de-elfde maar tot na Carnaval uit ’t Kúúzeriek ontvoert worden.
Wim: Daar wil ik dan in ieder geval wel een handje bij helpen. Ook al ben je Vorst, je kunt je niet álles permitteren.

===============================================

Lins: Vorige week zaterdag nog eens een ‘sjieke’ huwelijksmis hier in de Méélse kerk, met alles erop en eraan. De bruid werd door de vader voor in de kerk aan de toekomstige schoonzoon ‘weggegeven’ zoals ze dat zeggen. Ik moet zeggen, dat heeft toch wel wat.
Dré: Daar hadden we in onze tijd nog nooit van gezien of gehoord.
Thei: Gehoord toch wel maar dan op een andere manier. Vaker werd er door de vader van de bruid een grap over gemaakt. Bij mijn schoonvader ging dat ook zo. ‘Thei, moet je eens goed luisteren. Vanaf nu is ze van jou, maar denk er goed aan. Gegeven, blijft gegeven. Van terugbrengen kan geen sprake meer zijn.
Wiel: Dat soort grappen moet kunnen. Zo stonden Mien en ik deze week op de Vieruitersten te kijken welke groenten Harrie Derckx aan de weg te koop aanbood. Komt Harrie zelf net aangelopen. Zegt Mien ‘Harrie het ziet er allemaal mooi en lekker uit. Complimenten.’ Zegt die Harrie heel gevat: ‘Mariet zegt altijd tegen mij: Als je de groenten evenveel liefde en zorg geeft, als ik jou, dan moet alles wel lekker zijn.
Dré: Dan heb ik er ook nog wel een. Ik stond deze week op het kerkhof wat te buurten met Nic van Rijt. Zegt Nic op een gegeven moment: ‘Ik moet gaan, anders ben ik te laat bij de kapper. Krijg ik misschien ook nog wel een boete boven op die 35 euro die ik moet betalen.’ Ik kon ‘t natuurlijk niet laten om te antwoorden: ‘En dat voor die paar haartjes die jij nog hebt.’ ‘Ik denk dat dat het probleem is ‘zegt Nic. ‘ Het kost de kapper veel tijd om die paar haren te vinden…’

===============================================

Cor: Er zitten komend jaar weer een paar grote jubilea aan te komen in ons dorp. Zowel de harmonie als schutterij St. Nicolaas gaan hun eeuwfeest vieren. Dat zal nog spektakel geven.
Jan: Spektakel? Muziek zul je bedoelen. Ik vind dat dit soort jubilea voor de geschiedenis. In ons dorp zouden moeten worden vastgelegd. Dat rijke verenigingsleven, maakt ons dorp toch tot wat het is. Zou het niet mooi zijn als bijv. rond de fontein zo’n verenigingsjubileum in een mooie tegel werd vastgelegd?
Nic: Dan lijkt mij het pleintje voor de kerk een mooiere plek. Maar goed, daar zou bijvoorbeeld zo’n Dorpsoverleg eens een aardig plan voor in elkaar kunnen steken.
Cor: Maar daar moet je natuurlijk wel spelregels aan verbinden. Vanaf welk jubileum kom je voor zo’n tegel in aanmerking. Ik weet toevallig dal volgend jaar ook Peelpush – onze volleybalclub – en de Heimatkapelle hun gouden jubileum vieren. Dat is ook niet niks!
Jan: Dan kan wel zijn, maar nog altijd maar de helft van het aantal jaren dat de harmonie en de schutterij intussen actief zijn.