‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 11 december 2022

Jarenlang brachten we nao de Hòmmis – vanuit ’t café – ’t Méélse wel en wee bij u binnen. Toen ’t café in coronatijd vaak gesloten was, ontdekten we ook andere bezigheden op die zondagmorgen. Lekker wandelen door ’t dorp of fietsen ‘dur de Pieël of langs ’t Deurzes knaal’. En nu de horeca weer open is, maken we graag weer een stop bij ’n café of terras. En de verhalen die we onderweg oppikken, vertellen we graag aan u door in onze nieuwe rubriek ‘Sóndese koost’!

Willemien: Heb je ook een brief ontvangen van de kerk?

Marjo: Ja, die heb ik gelezen.

Willemien: Jij zult toch wel een donatie hebben gedaan?

Marjo: Nee, want ik ga nooit naar de kerk.

Willemien: Nou, volgens mij ben je wel naar het Oogstdankfeest en de intocht van Sint Nicolaas geweest.

Marjo: Klopt, ik bedoel dat ik nooit naar een mis ga.

Willemien: Dat is wat anders, maar de kerk kan niet bestaan van de collecte van de missen. Ik snap dat ze meerdere mensen nodig hebben voor het bestaan van de kerk, als de mensen die naar de mis gaan.

Marjo: Tja…..

Willemien: En jij vindt het altijd prachtig als je van Panningen af komt en de kerktoren in het licht ziet staan. Die verlichting, die brandt ook niet van de lucht! We moeten er samen voor zorgen dat de kerk blijft bestaan.

Marjo: Ja, daar heb je een punt. Ik ga vanmiddag geld overmaken want ik wil ook niet hebben dat An Hanssen zonder werk komt te zitten.

Willemien: Er komen over een paar weken wel mensen zonder werk.

Marjo: In “ Méél?”

Willemien: Vanaf 1 januari hebben we 2 winkels minder.

Marjo: 2 ? De Coop gaat 21 december sluiten. Welke winkel gaat nog meer sluiten?

Willemien: Bakkerij Broekmans.

Marjo: Dat klopt niet, die gaat brood verkopen bij de Versmarkt.

Willemien: Dat is zo, maar de winkel van Broekmans wordt gesloten.Erg jammer, vind ik dat. Toch een winkelpand leeg.

Marjo: Oké, maar ik vind het een goede combinatie die 2 winkels samen. Ze kunnen er allebei beter van worden.

Willemien: Ja verandering van spijs doet eten, zullen we dan maar zeggen. Vrijdagavond heb ik lekker gegeten, een heerlijkeArgentijnse biefstuk.

Marjo: Zomaar op een door de weekse dag?

Willemien: Ja, omdat Nederland tegen Argentinië moest voetballen.

Marjo: Ik dacht dat jij niets om voetbal gaf?

Willemien: Dat klopt, maar af en toe moet je eens gek doen.Maar dat is nog niet alles.

Marjo: Je maakt mij nieuwsgierig, vertel.

Willemien: Ik heb voor een geslaagde voetbal avond echt alles uit de kast gehaald. Han Coulen was er met zijn accordeon. En ik had Koningin Maxima uitgenodigd.

Marjo: Nou, nou maar de combinatie snap ik niet.

Willemien: Han heeft in de rust het nummer gespeeld waar Maxima zo emotioneel van werd tijdens haar huwelijk.

Marjo: Dan zul je ook wel een doos papieren zakdoekjes hebben gekocht?

Willemien: Ja die stond op tafel.

Marjo: En waren ze op na de rust?

Willemien: Nee, Maxima is niet geweest, ze appte net voor het eten dat ze verhinderd was.

Marjo: Heeft ze ook de reden genoemd?

Willemien: Ja, haar man ging “ mi zin kammerèùj” in de cafe naar het voetballen kijken en zij moest hem na afloop op gaan halen.

Marjo: En jij gelooft dat?

Willemien: Nee, maar geloof jij mij wel?

Marjo: Grapjas, we gaan koffie drinken!