week 24-2022: (door Mat)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend wordt ingevuld door kapelaan Roger en Mat. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in ons dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Belhokjes

Waarschijnlijk gaat het u niet anders dan mij. Dagelijks lees, hoor of zie je dingen, die  je verwonderen, blij of boos maken, aangrijpen, de wenkbrauwen doen fronsen, een glimlach op je gezicht toveren, je beroeren of nog een andere emotie teweegbrengen. Dat een bericht me echt ontstéld doet staan, gebeurt niet meer zo vaak. Laatst was het echter weer eens raak.
Mijn krant maakte melding van het feit dat – in het nog bijna gloednieuwe ministerie van Buitenlandse Zaken – 22 belhokjes geplaatst gaan worden. In deze belhokjes kunnen de ambtenaren – die in grote kantoortuinen werken – zich terug trekken voor belangrijke telefoongesprekken. “Moet kunnen”, zult u misschien zeggen. Als u dit ook nog zegt, als u de prijs hoort, heb ik de neiging u voor gek te verklaren. Die (houten) hokjes kosten per stuk honderdtwintigduizend euro, beste mensen. Bijna drie miljoen voor 22 hokjes zo groot als een halve biechtstoel! Dit laatste brengt me op een idee.
De 11 parochies in Peel en Maas moeten als de wiedeweerga een amice-brief sturen aan minister en geloofsgenoot Wobke Hoekstra; de man die momenteel dit ministerie runt. In die brief moeten ze Wobke 22 biechtstoelen (2 per parochie) aanbieden. Mijn prijsvoorstel: 60.000 euro per biechtstoel, de helft van de prijs van zo’n belhokje. En…nu komt de klapper, waarmee ze deze deal heel makkelijk binnenhalen! Ze krijgen daar in Den Haag  – als ze een dikke plank plaatsen tussen de plek waar de priester zat en die waar wij als gelovigen devoot neerknielden –  geen 22 maar 44 belhokjes! De prijs bedraagt dan nog maar 30.000 euro per hokje. En in zo’n hypermodern gebouw gaat een designinrichting heel mooi samen met een mooi stukje origineel Limburgs antiek. En zeg nou zelf. Onze biechtstoelen waren – net als  de belhokjes van nu op dat ministerie – bedoeld om geen geheimen aan de buitenwereld prijs te geven. En dat is precies waar die belhokjes op het ministerie ook voor bedoeld zijn! Het hart van Wobke ‘zal gaan dansen als hij de brief gelezen heeft en dat zullen de harten van onze kerkbestuurders ook gaan doen, zodra de overschrijving van eenmiljoendriehonderdtwintigduizend euro op de gezamenlijke rekening een feit is.
En niks te duchten van strijkstokken, zoals in het geval van die Sibrand van der Linden. ‘Ik beloof en verklaar in deze column dat dit advies geheel gratis is’ Het enige dat ik vraag, is een telefoontje – indien mogelijk vanuit een biechtstoel – als de zaak definitief geregeld is. Kan ook ik de zaak afvinken en is er plaats voor een heel lange volgende emotie: een brede glimlach van oor tot oor.

2 thoughts on “‘Vanuit de zijbeuk’

Comments are closed.